– Det er nok ikke kommunikasjonsbransjen som har lidd mest under korona
I dag kan du lese om da videojournalisten Gry glemte å trykke rec på kamera da hun skulle intervjue en kjent musiker.
Denne artikkelen er over to år gammel.
I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. I tillegg får vi høre litt om hvilke tabber vedkommende selv har gjort på jobb og hvilke råd de vil gi andre som ønsker lykkes i bransjen.
Vi har hatt en hyggelig prat med kommunikasjonsrådgiver og pressekontakt i Amnesty Norge, Gry Granum Stang.
– Hva gjør du i sommer?
– Jeg er sammen med familien min. Også denne sommeren blir preget av pandemien, men jeg skal kose meg sammen med de to barna mine og mannen min. Det er deilig bare å nyte at det ikke er hverdag og at vi har god tid. Vi drar på hytta i hjemtraktene og så må vi teste det nye teltet vi nettopp har fått. Jeg håper vi får badet masse, får masse sol og spiser masse god mat. Jeg håper også vi kan møte både familie og venner som vi har sett alt for lite til det siste året.
– Hvilken låt gir deg mest sommerfølelse?
– Jeg tror ikke jeg har en spesiell låt å vise til her, men noe jeg savner er å kunne dra på festival og høre favorittartister samt å oppdage nye artister. For meg hører det liksom med til sommeren med noen dager på festival med masse god musikk. Kanskje jeg skal bruke denne sommeren på å oppdatere meg på mye av det nye norske som har kommet ut det siste året.
– Hvordan oppsummerer du 2021 i kommunikasjonsbransjen så langt?
– Som alle andre bransjer har kommunikasjonsbransjen måttet snu seg rundt og jobbe hjemmefra og finne andre løsninger enn man kanskje vanligvis gjør igjennom hele 2021.
En kjapp oppsummering må inneholde: mange teamsmøter på hjemmekontoret, savn av å være sammen med kollegaer fysisk, men også en stor kreativitet og stå på vilje hos kollegaer.
Det er nok ikke kommunikasjonsbransjen som har lidd mest under korona, for brukerne der ute har scrollet og brukt medier som aldri før.
For oss i Amnesty har vi merket at engasjementet blant folk er minst like stort og vi når de fleste via våre sosiale kanaler og andre kanaler. Men vi har selvsagt savnet de fysiske møtepunktene, og håper det blir mye av dette utover høsten og vinteren.
– Hvilken bransjeperson har imponert deg i år?
– I kommunikasjonsbransjen er det hele tiden mange som inspirerer og imponerer, men akkurat nå har jeg faktisk lyst til å trekke frem en journalist og kommentator fra min tidligere arbeidsplass, VG. Shazia Majid har tidligere gjort masse bra journalistisk arbeid, hun har skrevet en prisvinnende bok om innvandrerkvinner, og det siste året har hun skrevet mange interessante kommentarer i VG. Hun belyser temaer med en innfallsvinkel vi ikke har sett så mye til tidligere. Hun skriver varmt om mennesker og er en viktig person i norsk samfunnsdebatt.
– Hva er årets flause til nå?
– Om det er årets vet jeg ikke, men jeg synes det er pinlig å se toppolitikere som ikke overholder sine egne koronaregler. Vel har det vært mye å følge med på og ikke alltid like lett å vite hva som er de riktige reglene til enhver tid, men akkurat som alle andre bør politikere klare å holde seg oppdatert på nettopp dette.
– Hva er den største tabben du har gjort på jobb?
– Åh, haha, sikkert mange. Men jeg jobbet i mange år som videojournalist og jeg kommer aldri til å glemme da jeg glemte å skru på «rec» under et langt og viktig intervju. Jeg husker panikken som spredte seg da jeg oppdaget det tilbake i redigeringen. Da var det bare å dra og intervjue vedkommende på nytt. Men jeg turte aldri å innrømme at jeg ikke hadde trykket på opptak.
– Hva er ditt beste råd til en som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?
– Tør å søke på stillinger som kanskje kan virke litt uoppnåelige. All erfaring er verdifull erfaring, om det så er fra andre yrker tidligere, studier eller via nettverk. Vær åpen og nysgjerrig. Og kanskje det viktigste, hold deg hele tiden oppdatert på hva som rører seg ute i mediene, i verden, og blant brukerne på sosiale medier. For å nå ut må man tilpasse kanalvalg etter målgruppe, da er det viktig å vite hva målgruppene til enhver tid er opptatt av.