Universitetet i Oslo er det eldste og høyest rangerte universitetet i Norge. Nå er det bestemt av seks byråer skal levere kommunikasjonstjenester til universitetet. Foto: Lise serud / NTB

Seks av 33 byråer vant kampen om Universitetet i Oslo. Slik ble de ulike byråene vurdert

– Det er fryktelig mange gode byråer i Norge, men det er mulig å skille dem når man gjør det nøye, sier kommunikasjonsdirektøren ved UiO.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Denne høsten la Universitetet i Oslo ut rammeavtaler for fire kategorier: strategisk kommunikasjonsrådgivning, markedsføring og innholdsproduksjon, betalt kommunikasjon og mediekjøp og produksjon av tekst, bilde og video.

Kommunikasjonsdirektør Berit Kolberg Rossiné ved Universitetet i Oslo.

Totalt var det hele 34 byråer som kjempet om å vinne avtalene, der 33 av byråene gikk videre til evaluering.

Fremover skal Boldt, Gambit, Pol, TRY Opt, Både Og, RedAnt og NewsLab levere tjenester til Norges eldste universitet, skrev Kampanje tirsdag.

  • Les lenger ned i saken for å finne ut hvem som konkurrerte i de ulike kategoriene

- Satt av noen dager

Tilbudene er vurdert etter tre oppgitte kriterier der pris ble vektlagt 30 prosent, relevant kompetanse og erfaring ble også vektlagt 30 prosent og selve caseløsningen ble vektlagt 40 prosent.

– Vi har vektet og gitt karakter på kompetanse, skisse til løsning og pris, og deretter kåret vinnerne ut fra de som sammenlagt har gitt det beste tilbudet. Det var en konkurranseform der de ulike byråene kunne komme og presentere seg, forteller kommunikasjonsdirektør Berit Kolberg Rossiné ved UiO til KOM24.

Hun forteller at anbudet ble lagt ut før sommeren, med en tilbudsfrist på levering i midten av september.

– Vi har satt av noen dager til å gå grundig gjennom alle tilbudene og hørt på alle presentasjonene. Vi er en stor organisasjon, og grad av kommunikasjonsbehov vil variere og det er derfor vi har såpass mangfold i rammeavtalen vi har nå, sier hun.

Kommunikasjonsdirektøren forteller kategori 2, som omhandler markedsføring og innholdsproduksjon, er den største posten, da arbeider her er knyttet til rekrutteringskampanjen av nye studenter.

Den siste kategorien, som omhandler produksjon av film, foto, lys og tekst er ny.

– Dette er en kategori som vi ikke har hatt før, fordi vi trenger å utvikle oss og kjøpe tjenester der byråer kan hjelpe oss med digital produksjon. Her var det viktig for oss å ha byråer som kan brukes fleksibelt, og derfor ønsket vi å åpne for at mindre byråer kunne komme inn i denne kategorien, sier hun.

- Det er mulig å skille dem

Hun forteller at de bruker en skala fra 1-10 og sprer poengene utover slik at hele skalaen brukes, når de ulike byråene vurderes.

– Da er det lettere å si noe om hvor de ulike byråene skiller seg fra hverandre. Det er fryktelig mange gode byråer her i Norge, men det er mulig å skille dem når man gjør det nøye, sier hun.

– Vi føler oss heldige. Det har vært en spennende prosess og gøy å se all kompetansen og kreativiteten som finnes der ute, sier hun.

Når det er hele 33 byråer som kjemper, er det klart at det legges inn mye innsats for å klare dra seieren i land. Men selv om du er god på én ting, må alle kriteriene være på plass.

– Det vil alltid være noen som skiller seg tydelig ut som har god kompetanse og gode løsninger, men som kan tape på pris. Vi må vurdere helheten, sier hun.

–Vi er opptatt av at byrået forstår oss som organisasjon. Det handler om teamet har klart å sette seg inn i hvem vi er og hva vi driver med. Videre om de klarer å bruke innsikt og kompetanse de har og så levere skisser til løsninger som kan hjelpe oss videre.

Hun forteller at det er viktig med både relevant erfaring og relevant kompetanse.

– Da ser vi på om folkene som tilbys i temaet har erfaring fra offentlig sektor eller om de kun har jobbet for privat sektor. Det kan hende erfaring fra bare privat sektor er gunstig, men det er en vurdering vi gjør hele veien, men vi har nok vektlagt at de har kompetanse fra det offentlige, store komplekse organisasjoner og i tillegg til kjennskap til vår målgruppe og vårt samfunnsoppdrag.

Jobbe sammen

I den største kategorien, altså kategorien om markedsføring og innholdsproduksjon, er det viktig med et byrå som har kunnskap og innsikt om en ung målgruppe.

– Vi trenger et byrå som forstår hvordan elever på videregående skole tenker og hvordan man kan få dem til å ønske å søke seg til Universitetet i Oslo, sier Rossiné.

Hun forteller at grunnen til at UiO bruker bruker mye ressurser på å kjøpe kompetanse og kommunikasjonstjenester er fordi de trenger «kreativ kraft».

– Vi trenger noen som kan hjelpe oss å tenke ut kloke kommunikasjonstiltak og som kan anvende den innsikten de har om målgruppen vår, og sette det inn i en sammenheng som bidrar til gode råd og kommunikasjonsløsninger for oss, sier hun og legger til:

– Så er det slik at det kan være at noen av de skissene til løsninger som ble presentert kan tas rett ut i kommunikasjonstiltak, men vi er også opptatt av å gjøre en jobb sammen med byrået, slik at deres råd og løsninger kan bakes inn i den øvrige kommunikasjonen som universitetet har, avslutter hun.

Strategi og markedsføring

I første kategori med et ønske om å kunne jobbe med strategisk kommunikasjonsrådgivning for universitetet, var det Boldt, Gambit, Corporate Communcations, Geelmuyden Kiese, Dinamo, Los & Co og WergelandApenes som kjempet om seieren.

Det var de to førstnevnte byråene, Boldt og Gambit, som tegnet en avtale med universitetet i denne kategorien.

I kategori to, markedsføring og innholdsproduksjon, var det hele 20 byråer som leverte tilbud:

Atyp AS, Babusjka, DayTwo, Dinamo, Gambit, Geelmuyden Kiese, Good Morning Naug, Los & Co, MediaCom, Manus, Apriil Reklame, Per Høj, Spoon, T/A Pol, Tante Randi, The North Alliance, Trigger, Very Agency, We Are Live og Play Reklamebyrå.

I denne kategorien var det POL som endte med å tegne en avtale med universitetet.

Mediekjøp og produksjon

I kategorien «betalt kommunikasjon og mediekjøp» var det TRY Opt som endre med å signere en avtale med universitetet.

I denne kategorien danket TRY Opt ut Gambit, IUM, Los & Co, MediaCom, Phd, Semway og The North Alliance.

I siste kategori som omhandler produksjon av tekst, bilde og video var det 15 byråer som leverte tilbud: Babusjka, Dinamo, FotoFolk, Gambit, Geelmuyden Kiese, IUM, Los & Co, Manus, Mørland & Johnsen, One Big Happy Family, Spoon, The North Alliance.

Det var de tre byråene Både Og, RedAnt og NewsLab som stakk av med dette oppdraget.

Powered by Labrador CMS