GroupM lanserer nytt influenser-nettverk
Faser ut INCA og satser på nettverket, Goat.
I slutten av mars i år kjøpte WPP, som eier GroupM, det globale influenser markedsføringsbyrået, Goat.
I en pressemelding opplyser GroupM at de slår sammen INCA, som er byråets globale influenser markedsføringsbyrå, sammen med det nylig kjøpte Goat.
I sammenslåingen beholder Grup M navnet Goat og faser ut INCA, men bygger videre på INCA sitt eksisterende verdiforslag i Norge og globalt.
– Norden har blitt et av markedene som har fått global anerkjennelse innen WPP for suksess med INCA. Det er utrolig spennende at Norden ligger langt fremme på området, og vi forventer at det vil være en trend som vil fortsette, sier Ann Jack, som leder Xaxis i Norge.
– En viktig prioritet
Goat vil bli en del av Xaxis’ produktportefølje i GroupM Nexus, opplyser hun.
– Influenser markedsføring er en viktig prioritet for bransjen og for oss i GroupM. Vi ønsker å utnytte influensere i enda større grad for å skape brukergenerert innhold som vi kan bruke i andre kommunikasjonskanaler.
Og legger til:
– Vi som jobber med performance markedsføring og digitale mediekjøp må ta en større plass rundt det kreative uttaket. Ifølge Nielsen kan 47 prosent av reklameeffekten attribueres til det kreative, og dette mener vi kan skapes via Goat.
Høy etterspørsel
Goat er GroupM Nexus sin egen digitale plattform for datadrevet influenser markedsføring. Videre er Goat et team av innholdsprodusenter og strateger som har jobbet med influenser markedsføring på tvers av Norden siden 2019.
– Dette er en utrolig spennende sammenslåing for oss. Siden vi lanserte INCA i 2019, har vi posisjonert det som et influenser performance-produkt i GroupM Nexus. Goat styrker vår ambisjon om å etablere et solid produkt for å se på influenser markedsføring fra et performance- og datadrevet perspektiv.
Globalt vil Goat bestå av 300 ansatte i 30 markeder, hvorav 13 av dem er lokalisert i Oslo og Norden.
– Etterspørselen etter INCA i Norden har vært høy, og vi ser det nå i Norge at influenser markedsføring med performance i bunn er her for å bli. Med Goat på laget bringer vi noen av de beste innen feltet inn på laget vårt og blir den eneste aktøren med denne typen kompetanse og produkt, sier administrerende direktør for Nexus Norge, Anders Halfdansen.