Legger ned byrået: – Ønsker gratulasjoner, ikke kondolanser
Bjørn Glestad og Oscar Aasen avvikler internkommunikasjonsbyrået Berta, åtte måneder etter oppstart: – På et tidspunkt må man ta et valg.
I september 2022 begynte Bjørn Glestad og Oscar Aasen internkommunikasjonsbyrået «Berta». Opprinnelig var byrået et tekstredigeringsbyrå, men som følge av ChatGPT-bølgen som traff for full, like etter oppstart, måtte duoen tilpasse seg – og endte opp med å dreie Berta i full retning internkommunikasjon og employer branding.
Nå melder Glestad selv at Bertas reise har kommet til veis ende, på Linkedin.
Krevde stadig mer
– Det føles rart, men jeg fikk plutselig en følelse om at avvikling var det rette å gjøre, forteller Glestad til KOM24.
Følelsen våknet han opp med forrige mandag.
– Vi har forsøkt å utvikle Bertas tjenester over lengre tid med stadig nye tilpassinger for å kunne bli en stabil inntekt, men tjenestene krevde stadig flere ressurser. Og på et tidspunkt må man ta et valg – og nå føltes det riktig å gi seg for Berta.
Glestad og Bertas andre halvdel, Oscar Aasen, hadde snakket om dette da de valgte å etablere internkommunikasjonsbyrået.
– Begge visste at det var en stor risiko å skulle begynne et nytt selskap der man betaler alt fra egen lomme, derfor var vi helt enige fra starten om at vi skulle prøve så lenge det føltes riktig.
Var nær utbrent
Før Berta drev Glestad selskapet «Enbjørningen», der han jobbet som problemløser og kreativ rådgiver. Nå går han tilbake til det som ligger hans hjerte nærmest, nemlig det å være en problemløser.
– Det er det som er min virkelig drivkraft – og det har blitt enda tydelig gjennom den siste tiden. Jeg savner å få den telefonen av noen som trenger hjelp, og kunne komme inn for å bistå virksomheter i å gjennomføre modige prosjekter.
Nå som avgjørelsen er tatt om å avvikle Berta, føler han seg lettere.
– For noen år siden kjente jeg at jeg nærmet meg å bli utbrent, men nå har jeg fått den pausen jeg trengte, og det føles deilig å skulle fungere som rådgiver, konsulent eller produsent, uten å måtte gjemme meg bak et firma. Og det gleder jeg meg til.
Både Berta og Enbjørningen er skrinlagt, men Glestad utelukker ikke at merkevarene på et tidspunkt kan blåses liv i, igjen.
– Akkurat nå skal jeg fokusere på meg selv og de tjenestene som jeg kan tilby virksomheter og prosjekter, men man skal vel aldri si aldri. Jeg beholder AS-et, men jeg har savnet å være hands on. Det skal bli litt godt å bare være Bjørn Glestad, i tiden fremover.
Mistet alle opdrag på 48 timer
Glestad regner ikke Berta som et mislykket prosjekt, og tror ikke nødvendigvis tidspunktet var for utfordrende å begynne et nytt byrå.
– Det er vanskelig å si om det var feil tidspunkt, men jeg føler ikke at forretningsmodellen til Berta var feil. Snarere tvert imot. Internkommunikasjon og employer branding tror jeg blir mer og mer viktig for bedrifter og virksomheter å investere i. For skal man være attraktiv for de beste hodene – må man i dag bruke både tid og ressurser på å bygge merkevare.
Han tror ikke det er noe perfekt tidspunkt for når det er riktig å satse.
– Da pandemien slo til, mistet Enbjørningen alle oppdrag i løpet av 48 timer. Året før hadde jeg akkurat ansatt og selskapet var ikke lønnsomt da landet stengte ned. Også tror jeg det meste blir til det du gjør det til. Dette føles absolutt ikke ut som noe mislykket, det handler bare om at Berta krevde litt for mye utvikling – og den motivasjonen hadde vi ikke akkurat nå.
Han synes det er viktig og riktig å snakke om nedleggelsen av byrået.
– Selv om vi legger ned, betyr det ikke at vi feilet. Jeg er sikker på om motivasjonen fortsatt hadde vært til stede, kunne vi tjent gode penger i Berta. Det å gi seg behøver ikke å være synonymt med at det er mislykket.
Ingen kondolanser
Nå starter han på «nytt» med masse energi.
– Jeg har brukt de siste dagene på å ta en evaluering over hva som gjorde meg utbrent tidligere – og hvordan jeg kan forhindre dette nå. Og gode erfaringer gjør at jeg kommer til å være langt mer bevisst på å sette grenser og et strammere rammeverk for meg selv. Og det tror jeg er mer bærekraftig med tanke på forventninger og gir en sunnere balanse.
Glestad håper han får bruk for sine erfaringer innen internkommunikasjon og employer branding i nye oppdrag.
– Jeg kommer til å legge det høyt på tilbudslisten min, fordi jeg ser at dette er temaer det er knyttet stor interesse til. I tillegg er dette fagfelter jeg virkelig brenner for og har lyst til å jobbe mer med.
Han gleder seg til tiden som kommer.
– Jeg ønsker gratulasjoner, og ikke kondolanser. Jeg er ikke lei meg, men stolt og full av energi for hva tiden fremover kan by på.