– Vi har en enorm jobb foran oss med tanke på å bygge tillit til merkevaren igjen. Det er det ikke noe å legge skjul på., sier PR-sjef Kenneth Bjerga, i Easee.

PR-sjefen i Easee fikk avverget full razzia hjemme og på jobb

– Det har jeg forresten ikke sagt til kona ennå – hun leser nok om det her for første gang.

Publisert

I 2018 ble ladeselskapet Easee etablert av de tre gründerne Jonas Helmikstøl, Kjetil Næsje og Steffen Mølgaard. På snaue fem år vokste selskapet fra tre til 500 ansatte, fordelt i åtte land.

Fra selskapets begynnelse og ut året 2022 – har det meste pekt i riktig retning for Stavanger-selskapet, som til nå har solgt 700,000 ladere.

Så kom februar 2023 og rykter om et mulig salgsforbud etter at svenske Elsäkerhetsverket stilte en rekke spørsmål om laderen og pekte på manglende jordfeilvern.

Tirsdag ettermiddag 14. mars fikk Easee beskjed om at svenske myndigheter hadde valgt å stanse salget av laderen deres. Dagen etter var nyheten allemannseie.

Siden har det vært en tid preget av kaos, lange dager og full krise for selskapet som alltid har gått ut høyt og aldri vært redd for å snakke høyt om store ambisjoner.

– Uavhengig av denne situasjonen hadde vi allerede laget en god struktur på krisehåndtering og hendelser som kan komme inn fra siden. Dette gjorde at vi kunne sette sammen en stab – og hente inn nødvendige ressurser fra resten av selskapet i løpet av veldig kort tid, sier PR-sjef i Easee, Kenneth Bjerga til KOM24.

Daglige krisemøter

Og legger til at det har vært mye arbeid.

– Ingen tvil om det. Men samtidig er det enormt med læring av å være i et slikt scenario. Både for oss som jobber med kommunikasjon – men og Easee som en helhet. Jeg er ingenting annet enn imponert over hvor mange dyktige mennesker som jobber i dette selskapet. It blows my mind, hver eneste dag.

Daglig kalles det inn til krisemøter.

– To ganger om dagen, morgen og ettermiddag har situasjonsstaben møter. Her sitter representanter for de ulike fagfeltene i selskapet med blant annet kommunikasjon, juridisk, finans og produkt samlet.

Bjerga legger ikke skjul på at de står i en vanskelig situasjon, men likevel skal selskapet være åpne og transparente i kommunikasjonen.

– Vi må være oss selv, også når vi opplever motgang og vi har ikke vært redde for å stikke oss litt frem. Vår Linkedin valentines-post i år var til Elsikkerhetsverket, som fikk svar på sitt brev fra oss samme dag. En slik måte å kommunisere på er ikke noe vi kan slå av, bare fordi verden går litt imot oss.

Avverget razzia

Midt i krisen fikk Bjerga avverget en annen krise.

Flammekasteren ble brukt til å varme opp kaffe i MuskCity-filmen. Den skapte nesten full razzia hjemme hos Bjerga.

– Rett før jeg skulle på allmøte og redegjøre for situasjonen omkring PR, fikk jeg en telefon fra politikammeret i Stavanger. De kunne informere om at jeg var anmeldt for ulovlig salg av våpen på nett – og at jeg og vi med et nødskrik, unngikk full razzia på både min private bopel og ved vårt hovedkontor i Sandnes.

Anmeldelsen stammet fra Musk City-kampanjen.

– Vi la flammekasteren fra filmen ut på nett som en liten gimmick via min Finn-konto. Jeg visste ikke om jeg skulle le eller grine, men samtidig fikk det frem lattermusklene hos mange i en ellers trasig situasjon.

PR-sjefen sier det ikke var annet å gjøre enn å roll with the punches, og bruke det til noe positivt.

– Men jeg har forresten ikke sagt det til kona enda, hun leser nok om det her for første gang.

– Enorm jobb foran oss

Fredag 24. mars fikk 138 ansatte varsel om permittering.

– Vi ser denne situasjonen som midlertidig, og har derfor permittert fremfor å gå for oppsigelser.

I markedsføring og kommunikasjon er ca 30 prosent permittert, mens snittet i selskapet har vært på 40 prosent.

– Først og fremst en veldig lei situasjon for hele selskapet, partnere og samarbeidsaktører. Samtidig må vi innse at dette må også gjelde marked og kommunikasjon. Det er langt fra gunstig, men en del av prosessen når et selskap må permittere for å kunne overleve.

Veien videre vil kreve mye av selskapet som er fast bestemt på å reise seg igjen.

– Vi har en enorm jobb foran oss med tanke på å bygge tillit til merkevaren igjen. Det er det ikke noe å legge skjul på. Når det er sagt, så registrerer vi at veldig mange kunder støtter oss og vil at vi skal lykkes. Det kjenner vi gjør godt når vi står i denne situasjonen. I tillegg har flere støttespillere kommet på banen.

– Både lokalt, nasjonalt og politisk. De fleste ser hva vi prøver å skape – og backer oss når det blåser som mest. Det er nå vi ser hvem som er med – og hvem som sier takk og adjø.

Powered by Labrador CMS