– En ekstrem balansekunst å lage en Musk-frelst by
Creative Director i Easee hørte på en spesiell podkast for å bli skikkelig kjent med Elon Musk.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Easee-lyset som ga liv og lys til Musk City er nå slukket. Invitasjonsfilmen ble stort sett utelukkende positivt mottatt i flere enn 15 land og har stått for mange overskrifter de siste ukene.
Ladeselskapet lagde filmen for å invitere Tesla-gründer Elon Musk, til en kaffe og en prat om fremtidens e-mobilitet, i forbindelse med hans norgesbesøk denne uken.
Behind the bastards
Vi spoler tilbake til da Musk City bare var en idé.
– Da vi begynte å jobbe med denne ideen hørte jeg blant annet på podkasten «Behind the Bastards», forteller Creative Director i Easee, Tommy Ellingsen til KOM24.
«Behind the Bastards» (Bak jævlene), tar for seg de verste menneskene i verden og deres liv i hver episode, heter det i om-delen til podkasten.
– Det er en grunn til at han har en dobbeltepisode. Etter grundig research fikk jeg et tydelig bilde av hvem han er og hvor kontroversiell han er, sier Ellingsen om Musk. Som legger til at Tesla-gründeren ikke er i nærheten så upopulær i Norge, som han er i blant annet er i USA og Tyskland.
– Det er ofte en bakside med de som har bidratt med noe stort, legger han til.
Forberedt på negativ omtale
Ellingsen forklarer at det var en balansekunst å jobbe med Musk City. Og han er overrasket over at kampanjen stort sett ble så godt mottatt.
– Med en så kontroversiell skikkelse, forventet vi at det ville komme en del negative tilbakemeldinger og mottakelser. Vi gikk nemlig mange runder med oss selv, så jeg er overrasket over hvor god PR dette stuntet var.
For det var viktig for Easee å ikke fremstå som fans.
– Noe som var utfordrende når man lager en fiktiv vestlandsby som er Elon Musk frelst, samtidig som vi ville at det skulle være tydelig at vi ikke digger ham på ordentlig. Det var tricky.
Og fordi Easee forventet negative tilbakemeldinger like mye som utfordrende spørsmål, lagde de en Q og A for å stille forberedt.
– Jeg synes det er overraskende og nesten litt dumt at det ikke kom noen henvendelser. Vi skulle gjerne hatt mer samfunnsdebatt rundt ham.
Idiot-humor
Det var i utgangspunktet en ujålete invitasjon, selv om filmen ikke hadde spart på noe.
– Vi ønsket bare å invitere ham til en kaffe for å snakke om elektrifisering av bilparken. Og han har gjort mye og står kanskje for den største forandringen på hundre år innen transport.
Humoren som er brukt i videoen beskriver Ellingsen som litt idiot-humor.
– Vi kunne nok vært enda mer spisset og markant i kommunikasjonen. Og vi kunne gjort det enda mer intelligent med enda flere stikk rettet mot Musk, men vi tenkte at det var grenser for hvor nedlatende man skal tillate seg å være i en invitasjon, så derfor la vi oss på et nivå med halvmorsomme poeng.
Og det er flere tydelige stikk mot Musk i filmen. Blant annet scenen fra barnehagen, med flammekasteren og raketten er sterke Musk-referanser.
– Vi forsøkte å velge universelle ting som de fleste vet om, men også noe som bare er kjent for de som kjenner godt til ham. Det ble litt if you know you know-poenger, men et godt utvalg og en humor som traff godt i mengden.