Easee skal bli verdensledende – henter svensk hjelp
– Ikke bare har de den beste kreative kraften til å løfte brandet vårt, men de har også tung erfaring med å følge ulike merkevarers reise ut i verden. Og det var denne kombinasjon vi falt for, sier Creative Director.
– Vi har jobbet med TRY helt siden starten 2019 – og de har gjort en fantastisk jobb for oss og vi har mye å takke dem for, sier Creative Director i Easee, Tommy Ellingsen, til KOM24.
På få år har det norske green tech selskapet gått fra å være en start-up, til å bli et av de ledende selskapene innenfor ladeløsninger til el-bil. Easee har i dag kontorer i åtte land, og har salg til 23 land – og passerte nylig en milepæl med over en halv million Innstallerte ladere.
– Vi har hatt en betydelig vekst siden oppstarten, og er på vei til å bli et internasjonalt selskap. Selv om vi er veldig fornøyd med samarbeidet med TRY så langt – var tiden moden for å se utenfor Norge.
Ønsket workshops
Men det betyr ikke at samarbeidet med TRY er helt over.
– Vi synes fortsatt at de er best i Norge og vi kommer til å fortsette å jobbe med dem, men fremover vil det innebære mediekjøp og strategi, fremfor innhold til kampanjer.
Og derfor har Easee vært på utkikk etter et nytt kreativt byrå den siste tiden – hvor valget til slutt falt på det svenske og anerkjente byrået, Forsman & Bodenfors.
I stedet for den klassiske pitch-runden, ble det lagt til rette for workshops med flere byråer, som ble fasilitert av daglig leder i Byråvalg, Knud Fahrendorff.
– Grunnen til at vi ønsket workshops og ikke byråpitcher, var fordi vi rett og slett ville finne ut hvordan vi fungerte sammen. I klassiske pitchrunder kommer alle byråene godt forberedt og svarer på en spesifikk brief, men vi ønsket å finne ut hvordan vi kunne komme fram til en løsning sammen.
– Det rette byrået for oss
Det hele begynte med at Ellingsen og et lite utvalg fra Easee gjennomførte Teams-møter med flere byråer, før de til slutt sto igjen med byråer fra fire ulike land.
– Og disse byråene valgte vi å besøke for å ha ulike workshops med.
Etter Teams-samtalene sto Easee igjen med byråer i Tyskland, Danmark, England og Sverige – og endte opp med svenske Forsman & Bodenfors.
Det prestisjetunge svenske reklamebyrået ble grunnlagt i 1986 av Staffan Forsman og utmerker seg stadig i toppsjiktet i internasjonale kåringer og hentet hjem både gull, sølv og bronse under Cannes Lions i fjor.
– Etter en total vurdering kom vi fram til at de var det rette byrået for oss. Ikke bare har de den beste kreative kraften til å løfte brandet vårt, men de har også tung erfaring med å følge ulike merkevarers reise ut i verden. Og det var denne kombinasjon vi falt for.
Det svenske byrået har blant andre Volvo, Polestar, Crocs og Gojek på kundelisten.
– I tillegg har de verdier som virkelig passer oss, og de respekterte at vi ikke ønsket å komme til en ferdig forberedt pitch, noe flere andre byråer ikke gjorde. For oss var det viktig å kjenne at vi kan jobbe godt sammen, så det ikke bare blir et byrå vi bare betaler, men at det fungerer mer som et samarbeid.
– Trenger de beste i gamet
Client Director i Forsman & Bodenfors, Magnus Wretblad, beskriver det første møtet med Easee, som å møte en sjelevenn.
– Vi deler utvilsomt den samme kjærligheten for å skape endring, for design og for selskaper der mennesker jobber ut de store ideene. Elektrifiseringen av samfunnet vi alle lever i er ufattelig viktig – og det er viktig for oss å kunne spille en rolle i det paradigmeskiftet.
Easee har en ambisjon om å bli verdensledende innen 2031.
– Vi ønsker å være best i det vi driver med, og det krever at vi må skape et skikkelig kick ass brand, og en merkevare det virkelig svinger av. Vi er fremdeles et ungt selskap og har en lang vei å gå for å kunne nå vår visjon, sier Ellingsen.
Og avslører hvilket marked som er det neste store målet.
– Tyskland har alltid vært en bilnasjon og det tyske markedet er et stort mål for oss. Vi ønsker selvfølgelig å ha en mye sterkere posisjon der av åpenbare grunner.
Derfor har Easee med fremtidige ekspansjoner og etablering i nye markeder – gjort grep for å skape en mer strukturert og sammenhengende tilnærming til merkevarekommunikasjonen og byrå-oppsettet. Og partnerskapet med svenskene i Forsman & Bodenfors er et tydelig pekepinn for den utviklingen av Easee som merkevare på et internasjonalt nivå.
– Easee er på vei til å bli en global merkevare – og da må vi også endre tilnærmingen fra et kreativt ståsted. Vi kommer kanskje fra en liten by i Norge, men vi tar for oss verden og trenger de beste i gamet med oss for å nå våre visjoner. Forsman & Bodenfors forstår først og fremst hvem vi er, hva vi vil bli og hvordan vi skal komme oss dit, avslutter Global Creative Lead i Easee, Georgia Cotteril.