SpareBank 1 SR-Bank og sjeføkonom Kyrre Knudsen (t.v.), er stor fan av Easee og gründer Jonas Helmikstøl (t.h.), som de har inviterert til en kopp te.

Easee inviterte Elon Musk til kaffe - Sparebank 1 har invitert Easee til en kopp te

Kopierte «Musk City»-filmen for å introdusere nytt forretningsområde. Har landet både te-avtale og storbestilling av tekopper.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

For et år siden begynte Sparebank 1 SR-Bank med et nytt forretningsområde under ForretningsPartner-paraplyen. CFO-as-a-Service er en tjeneste som tilbyr rådgivning og bistand til å håndtere komplekse områder knyttet til økonomi- og finansfunksjonen i et selskap.

Da sjeføkonom Kyrre Knudsen kom over Easees utlysning etter en CFO (Chief Financial Officer), fikk han en ide om å presentere deres tilbud for selskapet han ser mest opp til.

– Jeg har fulgt med på Easee siden oppstarten og beundrer hva de gjør, og alt de har fått til så langt. For meg virker det som et selskap som virkelig setter menneskene som jobber der fokus, med høye ambisjoner innen bærekraft og at det er et selskap som tør å gjøre ting annerledes og stikke seg frem, sier Knudsen til KOM24.

CFO i joggesko

Easee er kjent for å gå sine egne veier, og har tidligere fått mye oppmerksomhet for sine utradisjonelle jobbannonser. Annonsen som Knudsen sikter til har tittelen «CFO in sneakers?»

– Bare tittelen gjør at jeg har lyst på den jobben.

Sjeføkonomen har vært i Sparebank 1 de siste ti årene.

– Jeg fikk skikkelig lyst på Easee-jobben, uavhengig om jeg er kvalifisert eller ikke, men kom raskt på at jeg egentlig er veldig fornøyd med min egen jobb. Så da slo det meg at hvis jeg skal kunne kombinere min jobb med Easee, så kunne det være en ide å invitere på en kopp te.

Tilbake i august i forbindelse med Elon Musks besøk til Offshore Northern Seas-messen (ONS), inviterte Easee Tesla-gründeren til en kopp kaffe med filmen «Musk City». I filmen var Easee-gründer Jonas Helmikstøls hjemby forvandlet til en Musk-frelst by, og håpet med filmen var å avtale en kaffeprat for å snakke om fremtidens mobilitet og akselerasjon av det grønne skiftet.

I Sparebank 1 SR-Banks versjon finner vi flere likheter med blant annet Helmikstøl-hjertekopper, og Morgenstemning av Grieg. Men egentlig skulle det vært en annen låt med deres vri på det, avslører Knudsen.

– I utgangspunktet hadde vi landet på «Easy» med Faith No More, men det viste seg å være utfordrende med hensyn til rettigheter, så da kopierte vi heller låtvalget deres.

– Vanskelig å takke nei

Filmen ble postet torsdag forrige uke, og Easee var raskt på ballen og kommenterte filmen.

«Wow, Kyrre! Vi visste du hadde god smak, men nå imponerer du. Vanskelig å takke nei til en kopp te fra en sjeføkonom i stram dress og sneakers.»

– For dem er det ikke aktuelt med en innleid CFO, men vi ble enige om å møtes for se om det er andre muligheter hvor vi kan bistå med rådgivningstjenester. Jeg tror ikke det er mange som er klar over at vi tilbyr disse tjenestene, for mange tenker nok at vi kun jobber med regnskap-, eiendom- og banktjenester. For vi er mye mer enn bare det – vår nye slogan er «Merennenbank».

Creative Director i Easee, Tommy Ellingsen.

Sparebank 1 SR-Banks Forretningspartner er i ferd med å vokse som et rådgivningsselskap og kan tilby alle CFO-tjenester, transaksjonsstøtte og management consulting.

Hos Easee var det bare god stemning da filmen ble kjent. Og Creative Director Tommy Ellingsen, synes det er kjempestas at en tradisjonsrik bedrift som Sparebank 1, ser til dem.

– Det er morsomt at de fleiper med oss i retur. Det er gøy å ha litt «battle» mellom selskaper som utfordrer hverandres grenser. Vi har og en greie gående med Zaptec på Linkedin. Vi lever lenge på slikt for å være ærlig.

Fra idé til film på 24 timer

Filmen ble postet på Knudsens egen Linkedin-konto fredag og har i skrivende stund passert 55,000 visninger. Mer enn 800 personer har reagert og filmen har blitt delt 70 ganger. Allerede før den ble delt offentlig, hadde filmen generert flere oppdrag.

– Jeg fortalte om den til et par kunder og det viste seg at begge hadde behov for CFO-tjenester. Nå har vi ikke hatt et statusmøte ennå, men vi ser at vi har fått enormt med oppmerksomhet. I tillegg har Easee har sagt ja til en tekopp, så for oss er det mission accomplished på alle mulig måter.

Filmen er produsert av Mikkvisual med Michal Taraldset og Mads Ramsvatn på regi. Sistnevnte har også en liten rolle i filmen.

Fra idé til launch gikk det mindre enn 24 timer. Og det var stor laginnsats både i utforming av plot og innspilling. «Skuespillerne» kommer fra markedsavdelingen og Forretningspartner, samt ansatte som tilfeldigvis jobbet sent en fredag.

Easee har bestilt 500 Helmikstøl-hjertekopper.

– Vi spikret manus i lunsjen på fredag, og filmet samme dag. Utpå kvelden innså vi at vi skulle hatt med noen flere personer i filmen, og heldigvis var det noen som jobbet overtid i møterommet ved siden av oss.

Ikke bare har sjeføkonomen og Sparebank 1 SR-Bank skaffet seg et møte med Easee. De har også fått en bestilling på Helmikstøl-hjertekopper.

– Vi nevnte i dialogen at vi tar med tekopper når vi skal treffes. Easee svarte at de ønsker 500 kopper.

Ellingsen bekrefter at koppene er bestilt.

– Det stemmer, men med dagens utlånsrente så får vi ta en diskusjon på hvem av oss som skal betale, sier han spøkefull.

Knudsen forteller at koppene er hjemmelagde med mye kjærlighet.

– Vi var ikke forberedt på en storbestilling, så her må alle stille opp på juleverksted, spøker han.


Powered by Labrador CMS