Easee slukker lyset i Musk City
I ekte «diner»-stil har mørket lagt seg og kaffen har blitt kald: – En kalkulert risiko, sier PR-sjefen om Musk-møtet som det aldri ble noe av.
Denne artikkelen er over to år gammel.
I forbindelse med ONS og Tesla-gründer Elon Musk sitt norgesbesøk til Stavanger, inviterte Easee til kaffe og en prat om e-mobilitet. Ladeselskapet slo på stortromma, brukte gründerne som skuespillere og skapte det de har kalt «Musk City» i en tominutter lang invitasjon for en prat med Musk.
Tesla-gründeren responderte aldri til invitasjonen, som har fått bred medieoppmerksomhet i både inn- og utland.
– Det var en kalkulert risiko så vi er ikke dypt skuffet. Og verden går videre, forteller PR-sjef i Easee Kenneth Bjerga til KOM24.
– Ambisiøs som bare pokker
Selv om Musk ikke tok kontakt, er han sikker på at deres veier på et annet tidspunkt krysser hverandre. Og Bjerga legger ikke skjul på at det var et helhjertet forsøk å få til et møte og en kaffe.
– Vi gikk inn i dette med begge bein, hjerte og lunger, og det var vel ytterst få som faktisk fikk møte ham før han fartet videre. Men vi i markeds- og kommunikasjonsavdelingen holdt et lite ekstra øye med telefonen mandagen da Musk var på ONS. Frederic Hauge (leder i Bellona), er tydeligvis fin å ha i nettverket sitt. Det har jeg notert meg, ler han.
Selv om invitasjonen var spektakulær, poengterer Bjerga at konseptet deres var enkelt.
– Filmen er høytflyvende og kampanjen er gjennomtenkt og ambisiøs som bare pokker, men vi ønsket ikke mer enn en prat om fremtidens retning innen e-mobilitet. Det «eneste» vi kunne tilby var kaffe og en gjeng hyggelige mennesker som har samme ønske for verden.
I løpet av de siste to ukene har Musk City skapt mye oppmerksomhet.
– Mange synes nok dette stuntet var sprøtt, men for oss i Easee er nok dette mer normalt. Det begynte riktignok som en sprø tanke, men dette er veldig typisk Easee å fullføre. Vi fulgte hjertet og magen – og det viste seg å være riktig.
Kostet mer tid enn penger
Flere gode samarbeidspartnere har bidratt på veien, men kampanjen ble skapt inhouse.
– Vi har skapt dette prosjektet selv, og har hatt med oss både ansatte og partnere på reisen. Da vi viste filmen første gang til de ansatte, filmet vi reaksjonene, og det er helt tydelig at dette har skapt stor stolthet og samhold internt.
Noe Bjerga selv kjenner på.
– Det var ikke vanskelig å se entusiasmen og engasjementet til de ansatte, og denne filmen var vel så viktig for selskapet internt og kulturen. Jeg kjenner selv at jeg er stolt over å jobbe i selskapet som prøver på det umulige. Slike «halvgale» ideer er helt i Easee sin ånd.
Men uten gründerne Jonas Helmikstøl og Kjetil Næsje hadde ikke noe av dette vært mulig.
– Med den tilliten gründerne viser oss, så kan slike ideer bli gjennomført fordi de og selskapet kjenner på magefølelsen.
Men nå slukkes altså lyset i Musk City.
– Vi har valgt å slukke lyset slik lyset på en amerikansk diner slukker. Nå er det «lights out». Og det er klart det har kostet, men det har kostet mer tid enn penger. Men det var verdt det.