Full stopp for Snapchat
Nesten 90 prosent av verdiene i selskapet er vasket bort de siste 16 månedene.
Aksjen i Snap Inc., selskapet bak den populære appen Snapchat, falt som en stein etter at de la frem skuffende resultater i går.
Nesten 90 prosent av verdiene i selskapet er vasket bort de siste 16 månedene.
Snapchat er den mest populære appen blant unge i Norge. Ifølge analyseselskapet Ipsos bruker 7 av 10 i aldersgruppen 18-29 år Snapchat daglig, og nesten tre millioner nordmenn har en profil der. Men eieren av Snapchat taper likevel penger.
Da Snap Inc. la frem tallene for siste kvartal i 2022 viste de en omsetning på 1,3 milliarder dollar, en vekst på skarve 0,1 prosent fra tilsvarende kvartal året før.
Økte kostnader førte til at selskapet tapte 288 millioner dollar i perioden. Etter at resultatet ble kjent falt aksjen 14 prosent.
Snap Inc. har slitt lenge. Etter at selskapet ble verdsatt til over 90 milliarder dollar i september 2021, har verdien falt med nesten 90 prosent.
Problemene ser imidlertid ikke ut til å være over for Snap-sjef Evan Spiegel.
Under presentasjonen av resultatene innrømmet selskapet at de i inneværende kvartal ligger an til en nedgang i omsetning på mellom to og ti prosent.
Det er første gang i selskapets historie at de opplever negativ vekst.
Lyspunktet for Snapchat er at de fortsatt har vekst i antall aktive brukere.
Etter en vekst på 17 prosent siste kvartal, har appen nå 375 millioner aktive brukere.
Det betalte abonnementet, Snapchat+, har passert to millioner abonnenter. For 49 kroner per måned får pluss-abonnenter tilgang til en rekke ekstra funksjoner.
Snap Inc. håper at en økning i antall betalende abonnenter skal gjøre selskapet mindre avhengig av reklameinntekter.