Etter bare litt over ett år i sjefsstolen forlot Joachim Tante Randi
– Dette valget handlet om hva jeg gikk til, og ikke hva jeg går fra.
I 2021 ga Tore Woll i Tante Randi reklamebyrå fra seg rollen som daglig leder, etter å ha operert som både daglig leder og kreativ leder siden oppstarten av byrået tilbake i 2017.
Woll fortalte at han hadde kjent på for mye ansvar i nærmere to år ved å sjonglere begge rollene.
Fra daglig leder til reklameansvarlig
– Jeg er best med langlysene på, og holde fokus på visjonen og ideen, for driften av et byrå kan være altoppslukende når vi vokser som vi gjør nå, og da må man ned i detaljer hele tiden. Jeg er ikke dyktig nok til å klare begge deler, sa Woll til KOM24.
Og innrømmet at det ikke var enkelt for ham å gi slipp på rollen som daglig leder.
– Det blir som å slippe en forelder til inn i farskapet.
Personen som til slutt sjekket av alle boksene på kjemi, kompetanse og drivkraft, var Joachim Skageng. Han begynte i Tante Randi i januar 2021 og ble daglig leder fra august samme år. Frem til november i fjor ble han værende i rollen, før han forlot tantene og ble reklameansvarlig i Storebrand.
– Dette valget handlet om hva jeg gikk til, og ikke hva jeg går fra, sier Skageng til KOM24.
– En sjelden mulighet
Etter 16 år på byråsiden hadde han lyst til å prøve stolen på den «andre siden» av bordet.
– Å være med å påvirke og styrke merkevaren til et ledende nordisk finansselskap er en veldig spennende utfordring. Storebrand har en rik og stolt historie, og å få lov til å være med på den videre reisen med blant annet merkevarestrategi og kommunikasjonsskonsept, er den sjelden kul mulighet.
For Skageng var det også viktig at arbeidsstedet samsvarte med egne verdier.
– Å jobbe i et av verdens mest bærekraftige selskaper som har et sterkt samfunnsengasjement er veldig meningsfullt. I tillegg jobber jeg med masse flinke folk og har spennende og varierte arbeidsoppgaver. Slikt blir det topp stemning av.
Som reklameansvarlig skal han blant annet sikre effekt av de strategiske markedsaktivitetene, hovedansvar for samarbeid med reklamebyrået, kreativ og strategisk rådgiver på tvers av forretningsområder og jobber med å bruke innsikt og målgruppeforståelse.
Heier på tantene
Tiden hos Tante Randi vil han oppsummere som lærerike og spennende.
– Det har vært motiverende og gøy å utfordre de større og etablerte byråene i både kreative konkurranser og kundepitcher.
Skageng fikk æren av å være med da tantene innkasserte sitt første gull i Gullblyanten, og i fjor da byrået ble det mestvinnende reklamebyrået i Gulltaggen.
– Det var veldig stas. Og at de igjen er blant de ledende byråene innen digital kommunikasjon i landet – det er velfortjent. Jeg heier på dem.
Han er sikker på at Tante Randi har sine beste år foran seg.
– Og jeg gleder meg til å følge utviklingen videre fra sidelinjen. Relasjonen mellom meg, tantene og Tore Woll kommer alltid til å være god. Jeg vurderer faktisk å inviterer meg selv på sommerfesten deres.