Bjørn Glestad, gründer i internkommunikasjonsbyrået Berta.
– For eksempel ønsker vi å vite hvilke spørsmål ansatte faktisk kunne tenkt seg å bli spurt om i en medarbeidersamtale og hvordan folk har det på jobb, sier Bjørn Glestad i Berta.

Bjørn har startet internkommunikasjonsbyrå – mener dette er det beste innen employer branding

– Å ha medarbeidere som snakker varmt om bedriften – det er den beste markedsføringen en virksomhet kan ha!

Publisert Sist oppdatert

For et halvt år siden begynte Bjørn Glestad et internkommunikasjonsbyrå, med mål om at internkommunikasjon skal få like høy status som eksternkommunikasjon. Byrået har han valgt å kalle Berta, som er oppkalt etter en robot – men mer om det lengre ned i saken.

Bjørn Glestad og Oscar Aasen driver internkommunikasjonsbyrået Berta.
Bjørn Glestad og Oscar Aasen driver internkommunikasjonsbyrået Berta.

– Eksternkommunikasjon er lett å måle fordi det er markedsføring i alle former som handler om å få en virksomhet til å se bra ut så man kan tjene penger. Internkommunikasjon derimot er mye vanskeligere å måle og oppfattes nok mer som en utgift som koster ressurser, sier Glestad til KOM24.

Men det finnes en effektiv måte å måle internkommunikasjon, forteller han.

– En venninne (Anja Schönhaug i Netlife), sa det på en så fin måte, at den eneste måten man kan måle internkommunikasjon på, er å slutte med det i to uker. Først da vil man se hva som skjer. Jeg synes det er et fint og veldig beskrivende bilde av internkommunikasjon i en virksomhet.

Problemløser

I seks år drev Glestad selskapet «Enbjørningen», der han jobbet som problemløser og kreativ rådgiver.

– Jeg kaller meg selv en praktiker og har alltid vært interessert i hvordan problemer kan løses og hvilke spørsmål man må stille for å komme dit. Den erfaringen fra Enbjørningen tar jeg med videre til Berta og vårt arbeid.

I tillegg har han jobbet frilans som produsent og produksjonsleder av reklamefilm for blant andre Einar film, Tangrystan, Fantefilm og Willy Nikkers. Men nå er det internkommunikasjon og hvordan dette kan brukes i employer branding som står i fokus.

– Jeg har opplevd både god og dårlig internkommunikasjon og vet hva det kan gjøre med mennesker. Jeg tror det er mye forvirring i dette faget fordi internkommunikasjon er et stort og komplekst område.

Retter opp skjevheter

Berta ønsker å gjøre virksomheter mer bevisst på hvordan ansatte kommuniserer innad, og gjennomfører også undersøkelser for å finne ut hvordan internkommunikasjonen faktisk fungerer.

– Vi gjør masse research og snakker med både ledere og medarbeidere for å finne ut hvilke spørsmål som burde stilles. På bakgrunn av svarene vi ofte får, går det igjen at ledelsen ikke stiller de rette spørsmålene.

Berta skal fungere som en nøytral tredjepart.

– I flere tilfeller ser vi at det ledelsen ofte tror, ikke korresponderer med hva de ansatte mener – og da er det noe som skurrer og som må rettes opp. Det er nettopp disse skjevhetene vi ønsker å avdekke for å kunne hjelpe virksomheten med internkommunikasjon.

I tiden fremover skal Berta jobbe med å «designe» de rette spørsmålene som kan løse problemer en virksomhet har internt.

– For eksempel ønsker vi å vite hvilke spørsmål ansatte faktisk kunne tenkt seg å bli spurt om i en medarbeidersamtale og hvordan folk har det på jobb.

Senker terskelen

For å bevare de ansattes anonymitet når utfordringer knyttet til bedriften og ledergruppen adresseres, løser Berta det ved å lage tiltak som hele bedriften skal jobbe med.

– Hvis to personer i en bedrift med hundre mennesker peker på et spesifikt problem, ønsker vi ikke at disse to skal føle seg utsatt for å bli avslørt hvem de er, men at tiltakene som settes i gang skjer på vegne av hele bedriften. Da tror vi terskelen for å tørre å si ifra blir mye lavere.

Glestad er sikker på at bedrifter på denne måten kan behandle problemer mer objektivt og skape større trygghet på arbeidsplassen.

– Det skaper en bedre kultur og bedre kommunikasjon som fører til at bedrifter får beholde de ansatte lengre, mer effektivt arbeid og bedre problemløsing internt.

– De er trygge på seg selv

For øyeblikket er Berta i et testsamarbeid med NAF.

– Vi forstår at virksomheter kan være skeptiske til at et eksternt byrå skal komme inn for å avdekke hvilke problemer de ansatte i bedriften kjenner på – og derfor har vi i første omgang valgt å satse på de største aktørene som har «alt på stell».

I samarbeid med NAF skal Berta den neste tiden teste ut og utvikle sitt diagnoseverktøy.

– Vi er veldig takknemlig for at de bare åpnet dørene for oss. Det tar vi som et tydelig tegn på at de er trygge på seg selv og arbeidsplassen – og heller ser på det som en fordel å avdekke utfordringer, enn å miste folk og eventuelt få et dårlig rykte.

Testsamarbeidet med NAF skal på sikt bli en universell løsning som Berta vil tilby virksomheter og bedrifter som ønsker å forbedre internkommunikasjonen deres.

– Den beste markedsføringen

Internkommunikasjonsbyrået har til nå gjennomført innsiktssamtaler i flere virksomheter, hvor de har snakket med både ledere og medarbeidere som har sluttet, eller som er på vei til å slutte.

– I disse prosessene ønsker vi å lære mer om hva slags interne prosesser som er i sving. For her er det to veldig ulike oppfatninger; De som går videre fornøyd, og de som slutter fordi de ikke har det bra på jobb.

Og dette er utslagsgivende med hensyn til internkommunikasjon og employer branding.

– Vi ser at det er flere bransjer som sliter med å få inn den rette kompetansen og derfor bruker store ressurser på rekrutteringskampanjer. Men det hjelper ikke hvis de ansatte ikke viderefører dette når de slutter. Å ha medarbeidere som snakker varmt om bedriften – det er den beste markedsføringen en virksomhet kan ha!

Berta består av Bjørn Glestad og Oscar Aasen, og navnet kommer fra det engelske barne TV-programmet «Bertha».

– Både Askeladden og Reodor var tatt. Og begge er store karakterer jeg har vokst opp med og identifiserer med med, som en praktisk problemløser. Det var da jeg kom på roboten Bertha fra barna-TV – en maskin som kunne lage alt. Så da ble det Berta.

Powered by Labrador CMS