Dette er de mest populære kommunikasjonsstudiene i 2023
Nok en gang er det OsloMet som er mest populær. Søkertallene i Stavanger synker som en stein.
Da det nye kommunikasjonsstudiet ved Universitetet i Stavanger ble lansert i 2021 strømmet søkerne til og det første året var det hele 225 søkere som hadde studiet på førsteplass. Det tilsvarer 7,5 søkere per plass.
Men allerede det andre året var de nede i 96 søkere som hadde studiet som førstevalg og årets tall viser at de nå er nede i 75 søkere på de 30 plassene.
– Ikke lenger ned
Det betyr fortsatt at det er et populært studie og at det ikke er problemer med å fylle opp plassene på årsstudiet. Men tendensen er likevel klar.
Dekan Turid Borgen ved det samfunnsvitenskapelige fakultet sier at det ikke er noen krise i Stavanger.
– Vi vet jo at nye studier får en veldig oppgang og så stabiliserer det seg, sier hun og understreker at de er fornøyde med 75 primærsøkere.
Men hun sier også at de skal ikke lenger ned, men helst litt opp når det kommer til antall søkere på studier.
– Vi må sette oss ned og analysere tall og se på hvordan vi kan jobbe for å få enda flere søkere framover, sier hun og sier at kommunikasjonsstudiet deres er et viktig satsingsområde.
– Vi er glade for at vi har dette studiet, sier hun..
Det mest populære kommunikasjonsstudiet finner vi på OsloMet.
– Fornøyd
De har hele sju søkere per studieplass på årsstudiet og fire på bacheloren. Der er det henholdsvis 84 og 201 søkere som har studiet på førsteplass noe som er omtrent på nivå med fjoråret.
Også på UiO er søkertallene mer eller mindre identiske med fjoråret.
De har 89 søkere på årsstudiet i medier og kommunikasjon og 145 på bacheloren. Det gir henholdsvis 2,1 og 2,2 søkere per studieplass.
I Bergen har de til sammenligning fire søkere per studieplass på årsstudiet i medier og kommunikasjon og 2,2 på bacheloren.
Hans Olav Hodøl er instituttleder ved Institutt for nordisk og mediefag på Universitetet i Agder. Han sier han er fornøyd med søkertallene deres.
– I utgangspunktet er jeg jo fornøyd med tallene jeg ser. Det er litt variasjoner fra år til år, men i hovedsak er dette gode tall og jeg håper og tror det reflekterer at tidligere studenter er fornøyd med det de har fått her, sier han.
UiA har en rekke fag innen markedsføring og kommunikasjon.
Flest søkere har de til studiet markedsføring og ledelse hvor hele 411 stykker har søkt på 110 ledige plasser.
Innen kommunikasjon er det årsstudiet i medieproduksjon og bacheloren i kommunikasjon og medier som har flest søkere med henholdsvis 1,5 og 1,3 søkere per studieplass.
Hobøl peker på at det over flere år har vært nedgang i mediefagene på nasjonalt nivå.
– Men vi har klart å holde stand og det er vi veldig fornøyd med, sier han.
– Jeg er glad
I år har 135 980 personer søkt om studieplass på en høyskole eller et universitet via Samordna opptak. Det er litt flere enn i fjor.
Økningen er størst til økonomisk-administrative fag, IT og
teknologi, mens nedgangen i søking er størst til lærerutdanningene.
– Jeg er glad for at vi både har så mange søkere og flere studietilbud enn noensinne. Framover vil
knapphet på kompetanse bli en av de viktigste flaskehalsene for å løse de store utfordringene vi som
samfunn står overfor. Å satse på utdanning og kunnskap er avgjørende for å sikre konkurransekraft
og velferd i framtidas Norge. Jeg er særlig glad for at over 30 000 av søkerne ønsker å studere
helsefag og gjøre en forskjell i en av våre aller viktigste sektorer, sier forsknings- og høyere
utdanningsminister Ola Borten Moe (Sp).