– Det er sårt og nært å skape en slik historie. Man må virkelig gi av seg selv
S&B-N har skapt kampanjen til Andreas Hus, et nytt barnehospice skapt av Foreningen for Barnepalliasjon.
Denne artikkelen er over to år gammel.
I Norge lever over 6000 barn på lånt tid med sin familie. I 2022 åpner Norges første barnehospice, Andreas Hus. Hjemmet har vært et viktig mål for Foreningen for Barnepalliasjon (FFB) i 11 år, og nå er det endelig en realitet.
S & B-N fikk jobben med å lage en kampanje om Andreas Hus. Andreas Hus er oppkalt etter Natasha Pedersens datter, Andrea, og karakteren og historien i filmen er også inspirert av henne.
– Dette var en veldig emosjonelt utfordrende og faglig spennende kommunikasjonsoppgave å løse sammen med Natasha og teamet hennes i FFB. Vi har fått jobbet tett på og med personer som ikke bare er kunde, men også er mottaker av selve kampanjen. For S & B-N sin del handlet det om å skape en tydelig stemme og profil for Andreas Hus, forteller Christian Bråthen-Nordland, kreativ leder i S&B-N.
Målet til filmen er å fortelle en tidløs historie som bygget kjennskap og kunnskap rundt hva FFB er og hva Andreas Hus skal bli.
– Vi brukte mye tid på å bli kjent med menneskene som skaper, skal drive og de som skal benytte seg av Andreas Hus som et tilbud. Intervjuer med familier, foreldre, søsken, nære venner og fagpersonell, ga oss nødvendig innsikt til å kunne lage denne kampanjen.
Illustrerende animasjon
I stede for å visualisere historien med bruk av ekte mennesker eller skuespillere, valgte S & B-N å lage en animasjonsfilm. En fortellerteknikk som ga dem muligheten til å dramatisere en sterk emosjonell historie uten at den ble for personifisert. Uttrykket ville også gi god stoppeffekt samt skape en unik og tydelig profil som ga gjenkjennelseseffekt i alle typer formater og flater.
– Animasjon gjør det også enklere for målgruppen å sette seg inn i historien, framfor å undre på om det er en ekte familie og deres historie. Vi kunne også vise et tidsforløp i familien, fra fødsel til død, hvor vi ser barna vokse seg til og utvikle seg. For dette handler ikke bare om de siste dagene i det syke barnets liv, Andreas Hus er der for familiene gjennom hele sykdomsforløpet.
For dette handler om helt vanlige familier, men som må lære seg å leve med døden, og på ubestemt tid. De har gode dager fylt med kjærlighet, energi og lykke, men også mer utfordrende dager som virkelig krever my av dem. Og da trenger de noen som vet hva de går gjennom, noen som kan avlaste og hjelpe til, enten det er psykisk eller fysisk. Et tilbud som er tilpasset etter deres behov. Hvor de har kontrollen.
– Det er ikke bare en familie som helhet som rammes, det er også hvert familiemedlem som enkelt individ. Og alle har igjen sin unike måte å takle dette på. Det syke barnet, foreldre og søsken.
Medmenneskelig kampanje
Manuset er inspirert av ekte situasjoner og øyeblikk, samhold og glede, men også de tunge stundene og uvissheten som kan bryter en ned. Bråthen-Nordland forteller at de ville vise styrken og livsgleden en slik familie kan bygge opp med hjelp av hverandre og Andreas Hus som støttespiller.
– Andreas Hus skal være et sted for liv, lek og mestring og et hjem utenfor hjemmet. Noe som var svært viktig å få tydelig frem i kampanjen. Et sted hvor familiene blir sett og hørt. Hvor de lærer å takle hverdagen og får gode råd og avlastning. Samtidig som de kan få alenetid i trygge rammer.
Bak utviklingen av kampanjen ligger det også mye medmenneskelighet for å unngå at historien skal såre noen.
– Man har selvfølgelig en dyp respekt for familiene som er i en slik situasjonen. Det å oppleve sitt eget barns død er umenneskelig vondt og vanskelig å snakke om, å forholde seg til. Mange som ser kampanjen har opplevd å miste sitt syke barn, noen lever i det akkurat nå, og andre igjen har kanskje akkurat har fått vite at barnet deres er alvorlig sykt og døende. Også de som jobber med lindrende omsorgen for alvorlig syke og døende skal ivaretas.
– Som FFB, skal også kampanjen være politisk- og livssynsnøytral slik at alle føler seg velkommen til Andreas Hus.
En bamse av kjærlighet
– For å skape stoppeffekt, starter filmen veldig brått og ærlig med budskapet om at denne filmen ender med at et barn dør. Det er det vondeste en kan fortelle om, og det er historier folk helst ikke vil høre om. Det er litt tabu, påpeker Bråthen-Nordland.
I filmen ser vi Andrea, som er syk og døende, vokse opp i en trygg og fin familie. Hun får utvikle seg og blir stimulert, selv om hun har mange utfordringer. Bamsen hun får fra storebror når hun blir født, er med henne hele veien, noe som symboliserer kjærlighet og trygghet.
– Det er sårt og nært å skape en slik historie. Man må virkelig gi av seg selv. Underveis i og under presentasjoner og produksjoner, har mange reagert med tårer på det de fikk se og høre. Da vet man at man er på rett vei med storytelling og at det vekker følelser.
Selv har Christian gått inn med hodet og hjertet fra dag en i jobben som kreativ leder i dette prosjektet. Han har hatt jobben som manusforfatter, art director, regissør, klipp og som kreativ leder inn mot animasjonsmiljøet, Garnamatec.
Prosjektleder Jostein Syvertsen forteller at kampanjen totalt sett har både blitt målrettet mot publikum generelt med hovedvekt på barneforeldre, men også til dels spisset mot et publikum der Andreas Hus og tilbudet er ekstra relevant.
Trygghet fra start til slutt
FFB er en landsdekkende, frivillig, politisk-, livssyns- og diagnosenøytral organisasjon, som jobber for å øke kunnskapen og bedre den lindrende omsorgen for alvorlig syke og døende barn i Norge.
Gjennom sitt arbeid bidrar FFB til hjelp, til mestring, informasjons-, opplysnings- og rettighetsarbeid, faglige og sosiale møteplasser samt arbeider for et bedre lindrende omsorgstilbud. Andreas Hus vil bidra ytterligere til å skape trygghet, helhetlig behandling og omsorg. Gjennom sykdomsforløpet, fram mot livets slutt for hele familien og tiden etterpå.
– Animasjonsfilmen som ble laget for Andreas Hus ble kjørt på TV2 i to uker i april. I tillegg har uttaket bestått av annonsering i sosiale og digitale kanaler med hovedvekt på Facebook og Instagram. YouTube har vært en viktig kanal i mediemiksen og vi har også lagt vekt på tydelige budskap i en egen displaykampanje, forteller Syvertsen.