Andreas Melvær

Satser internasjonalt med ny satsing: – Ambisjonene er store

Andreas Melvær mener det er alt for vanskelig å lage digitale løsninger i dag. Nå starter han selskap for å gjøre noe med det. Med seg har han internasjonale investorer og ambisjoner.

Publisert Sist oppdatert

– Digitale løsninger løses på samme måten i hele verden. Man begynner med innsikt, så må du lage en del rapporter og har kanskje fokusgrupper, deretter gir du funnene til UI og UX-designere som lager designet og så blir det sendt til utvikling og testing. Og det er egentlig alt for seint, sier Andreas Melvær til KOM24.

– Og finner de feil så har man alt investert så masse i prosjektet at man gidder ikke gjøre noe med det, mener han.

For mange er Andreas Melvær mest kjent for å være sjefen i reklamebyrået Melvær&Co i Stavanger.

Med som kreativ hjerne

Men det siste året har han fjernet seg selv mer og mer fra den daglige driften i byrået. Den daglige lederjobben har han gitt videre til Dag Andreas Olsen, som og eier 47,83 prosent av selskapet som eier Melvær&Co.

– Jeg er fortsatt med i Melvær&Co som kreativ hjerne og jobber med ideer på vegne av kundene våre, men jeg slipper å sitte som daglig leder, sier Melvær.

For ett år siden ble det kjent at han hadde sagt ja til å bli kreativ leder i indyRIOT. Der jobber han ikke lenger, men er fortsatt med som eier.

– Jeg kan ikke ha tre jobber, det finnes grenser, sier han og ler.

Nå handler alt om SmplCo.

Andreas Melvær

Det er et helt nytt selskap med base i Stavanger som så dagens lys denne uken. Med seg har han internasjonale partnere.

Blant dem er Lasse Andersen som bruker halve sin tid i San Francisco som serieentreprenør, merkevare og markedsføringseksperten Michael Millar

– Og lar seg frustrere av hvor vanskelig det er å lage digitale løsninger, sier Melvær.

Sammen med Melvær er ungarske Andras Toth hovedeier. Melvær kjenner Toth da de er med i samme nettverk av selvstendige europeiske byrå.

– Alle disse folkene er folk vi har hatt kontakt med i mange år og som er enige i at det er altfor vanskelig å lage digitale løsninger per i dag. Nå vil vi endre den prosessen, sier Melvær.

Han sier at deres løsning på problemet er å begynne med testing med en gang. Derfor vil de ha med seg UX-kompetanse i første kundemøte om det er det som kreves.

– Så i stedet for å gå tilbake og lage rapport/betenkning/mood boards, går vi tilbake og lager den mest brukte reisen i din framtidige løsning, sier han.

– Det har funket utrolig bra

For Melvær mener at skal du lage løsning er det en eller annen reise som folk flest skal bruke, så tegner de den og dermed er det utgangspunktet for alt det videre arbeidet.

Ikke overraskende så har han stor tro på egen metode.

– Vi har testet den modellen, for vi har operert under radaren, og det har funket utrolig bra, sier han.

Selskapet gikk live denne uken, men allerede før den offisielle lanseringen hadde de gått live med tre produkter.

– Dette er en helt annen start og en mye mer taktil måte å starte produktet på, at både kunde og de som skal lage det får følelsen av hva vi skal lage fra første uke, sier han.

Melvær innrømmer at det er en uvanlig måte å jobbe på og at det ikke er for alle.

– Det trenert det heller ikke være, sier han.

– Men det er slik vi liker å jobbe og vi har troen på det. Nå jobber vi ikke for langt uten at kunden forstår hva du holder på med, sier han.

Målgruppen deres er alt som krever deres tre pilarer som er rådgivning, UX og UI samt utvikling.

– Om du ikke trenger de tre, kan andre aktører være behjelpelige, mener han.

Satser internasjonalt

Der Melvær&Co leverer markedsføring og kommunikasjonstjenester for de største regionale aktørene, skal SmplCo levere internasjonalt.

– Målet i så måte er å tiltrekke seg kunder som har en mer internasjonal profil enn det vi ser byrået har per dags dato, sier han.

– Ambisjonene er store. Jeg ser for meg at det fort kan bli større enn byrået, sier han.

Melvær&Co omsatte for 18,2 millioner kroner i 2021.

De vil begynne med seks ansatte.

Selv om de er helt nyoppstartet har de mye å gjøre på.

– SmplCo jobber per dags dato på et prosjekt i San Francisco, Amsterdam og kanskje fem prosjekter som er av nasjonal eller lokal karakter, men alle har til felles at de kan bli store, sier han.

Powered by Labrador CMS