Dette er ideen som sikret Niroshan og Mathias Young Lions-seieren
NFT, streaming og unge menn var målgruppen. Men juryen var forvirret en stund.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Vi gikk for en veldig spenstig leveranse så vi var jo veldig spente, for når vi pitchet dette så hele juryen forvirret ut, da tenkte jeg fader nå har vi komplisert det skikkelig.
Det sier Niroshan Roman til KOM24.
Sammen med Mathias Flo Hjetland var det de to DNB-ansatte som stakk av med den norske seieren i Young Lions Marketers. Det ble klart under utdelingen av ANFO Effekt i forrige uke.
High risk, high reward
– Vi gikk for en spenstig løsning og det var som var tanken, high risk and high reward, sier Roman, som sier de følte de måtte skille seg litt ut.
Hvert år sponser ANFO den delen av konkurransen Young Lions som retter seg til unge markedsførere på annonsørsiden. Gjennom en casebasert konkurranse er det ANFO sin oppgave å få fram ungt markedsførings team fra en av deres medlemmer.
Årets konkurranse handlet om å lage et case til organisasjonen Mental helse ungdom og de hadde som oppgave å lage en kampanje for dem som skulle hjelpe de å rekruttere flere ungdommer og redusere stigmaet knyttet til mental helse.
Kampanjen skulle helst være mulig å gjennomføre på lavest mulig budsjett.
– Det vi forslo var å sikte seg inn mot det segmentet som kanskje har størst behov for de tjenestene som Mental helse leverer, unge menn, forteller Hjetland.
Han sier de valgte å sikte seg inn på gaming og teknologiinteresserte unge menn.
Ville bygge et samfunn
– Da skulle vi gjennom samarbeid med profilerte partnere i gaming og streamingmiljøet og NFT-miljøet, bruke det til å lage en kampanje som belyste viktigheten av mental helse, forteller han.
Tanken var å bygge et samfunn, der man blir del av noe, på plattformen Discord. Inspirert av de kjente Fuck cancer-armbåndene ville de lage noe som var et digitalt symbol på dette samfunnet digitalt, der kommer NFT-en inn i bildet.
– NFT er i vinden og kan trekke unge menn inn til dette samfunnet slik at de kan trekke til seg nye medlemmer gjennom det, forklarer Hjetland.
Til daglig jobber Hjetland som graduate i DNB. Han har tidligere jobbet med event og sponsorat og lokale uttak på kampanjer i Stavanger og Bergen mens han har studert. Roman jobber på sin side som konseptutvikler i Marked og Digitalt salg i storbanken.
Likt hverdagen i banken
– Det som var veldig spennende her var at det var ganske likt hvordan vi jobber til daglig. Vi blir hele veien drillet på å dykke i innsikt og skalere det ned til en målgruppe, og deretter lage et konsept. Så det var ganske gøy å få testet det litt utenfor banken også, sier Roman.
Hjetland sier at de til daglig får spillerom til å være kreative og sier det er et veldig kult miljø de har med over 100 kollegaer.
– Det er et kult sted å være og vi er veldig takknemlige for at vi får gjøre slike ting i tillegg, hvor vi får gjøre virkelig utløp for kreativiteten, sier han.