Tenk TV skal hylle de beste jobbene innenfor TV-planning med ny prisutdeling
Har latt seg inspirere av den britiske versjonen «Thinkbox», som i norsk utgave har fått navnet «Gullskjermen».
Denne artikkelen er over to år gammel.
Utdelingene som til felles har at de begynner med ordet «Gull», har fått enda et nytt medlem. For 2. november inviterer Tenk TV til Gullskjermen på nye Deichman i Bjørvika.
– Dette er aller første gang en slik pris deles ut i Norge, sier daglig leder, Bjørn Solvang til KOM24.
Tenk TV er en interesseorganisasjon for TV-kanalene TV 2, Viaplay Group og Warner Bros Discovery.
– Vi har snakket med tilsvarende organisasjoner i Europa, og vi er imponert over hvordan Thinkbox har hedret denne delen av bransjen i snart 15 år. Nå synes vi det var på tide å få til noe tilsvarende i Norge.
Thinkbox-utdelingen begynte i 2008 og har blitt arrangert årlig siden.
– Gullskjermen skal hylle effektiv bruk av TV og folkene bak – det vi kaller for TV-planning.
Lavbudsjett-kategori
Solvang legger til at de skal anerkjenne de mest innovative TV-aktivitetene, uavhengig om det er en del av en integrert kampanje eller om arbeidet står på egne bein. Og Tenk TV-sjefen forteller at bransjen har gitt tommel opp.
– Da vi begynte arbeidet med Gullskjermen snakket vi med de største medie- og reklamebyråene. Og de var svært positive til en slik utdeling, så derfor satte vi gang.
Allerede mandag er siste frist for å sende inn caser til vurdering.
– Med de tilbakemeldingene vi har fått har vi stor tro på at det fortsetter å komme inn mange gode bidrag.
Gullskjermen tar for seg fem ulike kategorier. Det skal deles ut pris for; «Beste TV-nykommer», «Best bruk av sponsorat», «Best bruk av innhold», «Askeladden» og «Best bruk av TV».
– Vi synes det er fem gode kategorier, og vi er veldig glad for å ha med «Askeladden». Dette er en lavbudsjett-kategori, og beviser at det er godt mulig å få til noe stort med mindre midler.
Ikke for mange utdelinger
Gullskjermen føyer seg inn i en rekke av utdelinger, men Solvang er ikke redd for at prisutdelingen ikke skal oppfattes som en viktig og nødvendig utdeling.
– Altså, vi har tenkt tanken selv, men for TV-planleggingsfaget har det aldri blitt delt ut noen pris tidligere, derfor synes jeg denne problemstillingen er litt søkt. TV er en viktig kanal for annonsørene og medie- og reklamebransjen.
Og ifølge Tenk TV-lederen var det et unisont ja fra den norske TV-bransjen.
– Vi har selvfølgelig rådført oss med dem, og de har hjulpet oss noen forberedelser. Blant annet har de tipset oss om navn til juryen. De synes også at det var på høy tid med et slikt initiativ og setter pris på at delingen retter som mot planning-siden.
Juryen ledes an av juryleder Håvard Kvernaas Bakken i ANFO.
Se hele juryen her.
Solvang forsikrer at man bør holde av dagen 2. november.
– Vi skal få besøk av to foredragsholdere som jeg ikke kan avsløre ennå. Deretter blir det en spennende utdeling hvor Gullskjermens første vinnere skal hylles. Vi gleder oss veldig til å samle fagfolk til et hyggelig arrangement vi endelig har tatt til Norge.
Prisutdelingen ble først omtalt av Kampanje.