Eddie D`Sa, Nord DDB
Eddie D`Sa og Nord DDB utmerker seg på listene over byrå som gjør det bra både på det kreative og på effekt de siste årene.

Årets beste byrå: 

– Vi jakter ikke kreative priser bare for å vinne dem

KOM24 har nok en gang kårets årets beste byrå. Nord DDB har herjet listene de siste årene. 

Publisert Sist oppdatert

– Gitt at Try er mange ganger større enn oss, betyr det at en kunde hos Nord DDB har langt større mulighet til å få prisvinnende, vekstdrivende løsninger enn hos andre byråer.

Det sier Eddie D`sa, byråleder i Nord DDB til KOM24.

Som i 2023 og 2024 har KOM24 utarbeidet en oversikt som viser hvem som er Norges mestvinnende byrå de siste fem årene. 

Vi har tatt utgangspunkt i prisutdelingene som ble gjennomført i 2020, 2021, 2022, 2023 og 2024 og vi har bestemt oss for at det er Gullblyanten for kreativitetens skyld, ANFO Effekt for effektens del og Cannes Lions for å vise at man kan konkurrere på et internasjonalt nivå, som vi tar utgangspunkt i.

Man får ett poeng for shortlist i Cannes og diplom på ANFO Effekt og Gullblyanten, deretter er det to poeng for bronse, tre for sølv, fire for gull og fem poeng for Grand Prix.

Tvisten her er at man kan bare få poeng én gang for hver case.

Som kunde vil man jo ha et byrå som kan vise til suksess gjennom flere år for flere kunder, ikke bare på storeslem på ett case. De vil se byrå som kan levere gull år etter år.

Det er alltid den høyeste poengsummen de får pris for.

Det mestvinnende byrået i den perioden er, kanskje ikke overraskende, TRY. Men det byrået som er nærmest av å utfordre dem ved å gjøre det godt på både ANFO Effekt og Gullblyanten, samt prestere i Cannes er altså Nord DDB.

– Hele teamet vårt er fokusert på å skape vekst for kundene, og kreativitet er vårt viktigste verktøy for å oppnå dette. Våre dyktige medarbeidere er kjernen i en konsistent og repeterbar prosess, der vi tar en kundes vekstutfordring og omformer den til en strategi hvor kreativitet skaper effekt, sier D`sa til KOM24.

Han sier at for at det skal fungere er de avhengige av sterke kundeteam som ser samarbeidet med Nord DDB som et partnerskap, heller enn et tradisjonelt leverandørforhold. 

Oversikten viser at det er en rekke byråer som gjør det svært på det kreative og er mer eller mindre fraværende når det kommer til effekt-biten.

Andre aktører er på den andre siden synlige på effekt, men fraværende på det kreative. 

D`sa sier at for å lykkes på begge flater er det viktig å ha de beste menneskene i hver rolle. 

– Deretter må byrået finne en balanse mellom de kreative og strategiske kreftene. Vi unngår å falle i fellen med «kreativitet for kreativitetens skyld» og jakter ikke kreative priser bare for å vinne dem. Samtidig mener vi at strategi som ikke påvirker den kreative løsningen, kun blir et PowerPoint-dokument uten reell verdi, sier han.

Han trekker og fram den avgjørende rollen en CMO har og peker på at de er avhengige av deres veiledning, vurdering og lederskap for å utvikle løsninger og sikre forankring blant viktige interessenter.

D`sa kom til Nord DDB fra start up-bransjen etter en lengre pause fra reklamebransjen. Han overtok et kriserammet byrå i 2018 som sto på kanten av stupet og ikke hadde vunnet en pitch på to år, hadde mistet 30 millioner kroner av omsetningen og gikk med nesten 10 millioner kroner i underskudd. 

Hele ledergruppen ble byttet ut og siden da har inntektene vokst og overskuddet kommet tilbake, helt til i 2023 da de gikk på en økonomisk smell da Ice byttet dem ut og markedet bremset opp. 

– Det har vært en spennende reise å være en del av teamet som har løftet Nord DDB til dagens nivå – helt i toppsjiktet når det gjelder kreativitet og effekt. Det finnes sterke og anerkjente byråer som kjemper om å være blant de to beste, og vi vet at de ikke vil gjøre det lett for oss å beholde posisjonen vår. Nettopp derfor er denne bransjen så energisk og interessant – konkurranse, smarte mennesker og konstant endring, sier D`sa.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS