MENINGER:
Vi har sannsynligvis for mange konferanser hvor formålet kun er å tjene penger. Og for få konferanser hvor målsettingen er nødvendig kompetanseheving
«På kryss og tvers i bransjen samarbeider vi ofte, andre ganger konkurrerer vi. Og ikke minst møtes mange av oss på forskjellige møteplasser. Hvilket jo er et poeng vi ikke skal undervurdere.», skriver Jan Morten Drange.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Yngve Garen Svardal reiser i sin kommentar spørsmålet om bransjen har for mange konferanser. Svaret er ganske enkelt; både ja og nei.
Vi har sannsynligvis for mange konferanser hvor formålet kun er å tjene penger. Og for få konferanser hvor målsettingen er nødvendig kompetanseheving. Slik det etter vår mening bør være.
Ellers synes jeg det er ganske morsomt at den som drar i gang denne debatten er representanten fra den aktøren som har ankommet konferanse- og event- bordet sist.
Aktøren som med stor innlevelse for ikke veldig lenge siden kunngjorde at «nå skal vi også drive med eventer»!
Vår lille bransje er ganske liten og ganske gjennomsiktig. Mange kjenner hverandre, og vi har fulgt hverandre tett over mange år. Vi er kolleger, venner og konkurrenter. Litt avhengig av tid på dagen og dagens humør. Vår lille verden er en samling markedsførere fra mange kategorier, byråer av alle slag, media, teknologiaktører og det vi gjerne kan kalle vår fagpresse.
På kryss og tvers i bransjen samarbeider vi ofte, andre ganger konkurrerer vi. Og ikke minst møtes mange av oss på forskjellige møteplasser. Hvilket jo er et poeng vi ikke skal undervurdere.
I vår bransje, og sikkert også i andre bransjer, er det slik at bransjeorganisasjoner er en del av bransjens sentralakse og ganske regelmessig arrangerer forskjellige møteplasser og konferanser. Det gjør ANFO og det har bransjens øvrige organisasjoner også alltid gjort. Det er en naturlig del av en organisasjons tilbud og i mange tilfeller har det vært en viktig bidragsyter for organisasjonenes økonomi.
De siste årene har også fagpressen gått aktivt inn i konferansemarkedet. Ganske naturlig i lys av det de driver med, et økende behov for nye inntekter og det faktum at de sitter på et solid konkurransefortrinn i form av egne spredningsmuligheter.
Vår fagpresse har opplevd nedturer og oppturer. Vi er mange som har heiet dem frem. Både ved å annonsere hos dem og ikke minst engasjere oss i debatter, i saker og med kommentarer.
Det har vi gjort for å aktivt bidra til å skape den arenaen bransjemedia kan og bør være.
I ANFO er det nå slik at en betydelig del av våre eventer er inkludert i medlemsprisen, eller gratis om du vil. Man trenger altså ikke betale hverken 6000 eller 8000 kroner for å gå på konferanse.
Som en aktør med en forretningsmodell hvor konferanser er langt mindre viktig enn tidligere er det det faglige som driver oss.
Vi er, som vi alle bør være, veldig opptatt av å unngå salgspitcher fra flinke foredragsholdere. Mange av vår bransjes beste foredragsholdere er, både direkte og indirekte, svært gode selgere for sine virksomheter.
Vi kan nok alle bli bedre når vi setter sammen fagprogram og briefer foredragsholdere. For vi vet at en litt for «selgende» presentasjon gjerne «tas ned» i evalueringen.
I ANFO har vi i alle år kåret Årets Foredragsholder. Her har mange nye stemmer blitt oppdaget. Det er givende å finne disse nye, gjerne litt ukjente stemmene.
Vi blir like stolte når vi registrerer at andre gjerne plukker de samme foredragsholderne til andre eventer, og slik gjør dem til det kommentator kaller «de samme stemmene som snakker om det samme på mange forskjellige konferanser». Vi henter jo selv inspirasjon fra aktører vi opplever som ekstra gode og inspirerende!