Stormen rundt Huawei:
ANFO: – Slike saker er negativ for selskapets PR-verdi i Norge
Mener at en vedvarende situasjon som dette vil gjøre Huawei mindre attraktiv som partner på mange plan.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Den siste tiden har det stormet rundt Huawei etter avsløringene til The Washington Post om at den kinesiske telegiganten skal ha testet en teknologi for ansiktsgjenkjenning av Kinas undertrykte etniske minoriteter, uigurene.
Programmet skal ifølge dokumenter kunne identifisere personer og sende en alarm til kinesiske myndigheter.
Etisk ansvar
Jan Morten Drange, administrerende direktør i ANFO Annonsørforeningen, tror slike saker kan påvirke selskapet negativt.
– At slike saker er negativ for selskapets PR verdi i Norge er ganske klart, skriver Drange i en e-post til KOM24.
Han skriver videre at markedsverdien er det nok andre mekanismer som styrer, men salg og etterspørsel er en viktig komponent. Men at vi her snakker om en global gigant og selv om vi i Norge er ganske fremoverlent teknologisk og relativt hissig på nye produkter i denne kategorien er det nok begrenset hvor stor innflytelse vi egentlig har.
I Europa er det flere stjerner som har droppet sitt samarbeid med Huawei. Antoine Griezman, fotballspiller hos Barcelona og den svenske artisten Zara Larsson er blant de.
Drange mener det er opp til hver og en om de vil ha en sponsoravtale med firmaet.
– Jeg skjønner jo at mange der ute er avhengige av sponsorer og de inntektene som kommer derfra. Om man er opptatt av å ivareta egen merkevare og kommersiell attraktivitet ville jeg sannsynligvis vært mer tilbakeholden idag enn jeg ville vært tidligere. Hvor stort etisk ansvar hver og en av sponsorobjektene skal og bør ta må nesten være opp til den enkelte, skriver han.
Spørsmålet nå er om det som nå kommer frem og som gir selskapet omdømmeutfordringer betyr noe i praksis.
LES OGSÅ: Norske PR-topper i Huawei vil ikke svare om de vurderer å si opp etter avsløring
Mener folk er mest opptatt av pris og distribusjon
– I bedriftsmarkedet er det relativt sett færre kunder og konsekvensene kan således materialiseres raskere og mange nok opplever disse utfordringene som så store at man eksempelvis velger å ikke bruke Huawei sine tjenester, peker han på.
Drange tror ikke dette vil påvirke selskapet så mye på privatmarkedet.
– Her tror jeg faktisk at en slik omdømmeutfordring, iallfall foreløpig betyr mindre. Her er folk ofte opptatt av pris og distribusjon, skriver han.
Men skulle dette negative fokuset fortsette, tror Drange det vil ha noe å si på sikt.
– En vedvarende situasjon med negativt omdømme vil helt klart ha konsekvenser på etterspørsel. Ikke minst er det i dag store unge målgrupper som har stor evne til kritisk refleksjon, skriver han.
Huawei har tidligere gått ut og avvist påstandene.
LES OGSÅ: Her er det éne spørsmålet Huaweis norske PR-topper bør stille seg