Julie Rønning-Arstad

Julie håper vi snart blir ferdige med den ukritiske bruken av ordet bærekraft

– Noe så viktig som bærekraft bør internaliseres i alle ledd i organisasjonen, ikke være et trist apropos «for syns skyld».

Publisert

KOM24 har stilt sju spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.

I dag er det Julie Rønning-Arstad, innholdsansvarlig og prosjektleder i ANFO , som svarer i julepraten.

– Hva gjør du i julen?

– Jeg skal ha juleferie og reiser hjem til foreldrene mine utenfor Oslo.

Juledagene går med til juleselskaper av den morsomme typen, turer med hundene i skogen og oppladning til et nytt år.

– Hva står på middagsbordet på julaften?

– Vi har mattradisjoner fra både Hedmark og Danmark, så julemiddagen består av ribbe og innmatspølse fra en lokal slakter på Stange. Det spiser vi sammen med lefse og sennep, og rødkål, surkål og poteter står også på bordet som en liten, hellig treenighet. Til dessert spiser vi dansk risalamande med kirsebærsaus, og «der skal være langt mellom kornene».

Ritualene rundt julematen betyr nesten like mye for meg som selve måltidet.

– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?

– Dykk ned i Lars von Triers bisarre univers på Riget. Jeg har spart Riget Exodus til romjula og gleder meg den syrlige humoren og den gufne stemningen. Ellers kan jeg anbefale å bytte ut rød gløgg med en krydret prosecco-variant. Varm opp eplemost med kanel, honning, nellikspiker, stjerneanis og klementiner i skiver. La det trekke i en times tid før du siler av og blander 50/50 med gode bobler – det er en sikker vinner!

– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?

– Det er vanskelig å velge bare én ting, for i år har det skjedd så mye bra. Stemningen på Øyafestivalen i sommer var elektrisk. Det å endelig kunne gå ut på favorittbarene og restaurantene på Løkka har også vært fantastisk. Og så var det selvfølgelig stor stas å lande ny jobb i ANFO og ikke minst at MarTech Awards ble en braksuksess – det gleder en konkurranseansvarligs hjerte.

– Hvilke tre bransjeuttrykk er du mest lei av, og hvilke tre tror du vil prege 2023?

– Kan vi snart være ferdige med ukritisk bruk av bærekraft? Noe så viktig som bærekraft bør internaliseres i alle ledd i organisasjonen, ikke være et trist apropos «for syns skyld». Jeg begynner også å bli lei av begrepene cookie-døden og influencer marketing.

I 2023 tror jeg at ROI får en renessanse på grunn av den økonomiske uroen vi lever i – man vil selvfølgelig alltid kunne regne hjem investeringene sine, men nå er det helt prekært. Jeg tror også at uttrykkene MarTech og lojalitetsmarkedsføring kommer til å prege bransjen vår det neste året.

– Hva er din spådom for kommunikasjonsbransjen i 2023?

– Min spådom er at 2023 blir året for å raffinere måten man snakker med og tar vare på kundene sine gjennom lojalitetsprogrammer. Folks økonomi er strammere, vi lever i en urolig verden og har samtidig svært høye krav til produktene og tjenestene vi bruker penger på. Da blir det avgjørende at kommunikasjonen fra annonsøren oppleves som sømløs og relevant, og ikke minst at kunden får igjen noe av reell verdi for å gi fra seg data om seg selv. Dermed blir det selvfølgelig også essensielt for annonsører å forstå og bruke førstepartsdataen man sitter på, på en effektiv måte.

– Hva er ditt nyttårsforsett?

– Sove mer kanskje? Egentlig driver jeg ikke med nyttårsforsetter. De har en tendens til å bli glemt i februar og jeg er allerede glad i både grønnsaker og trening, særlig olympisk vektløfting. Men jeg har et mål om å rykke 60 kilo på trening i nær fremtid – det er jo et slags nyttårsforsett?

Powered by Labrador CMS