Anette Jamtvedt

Julepraten 2022

Nucleus-sjefen kan nesten ikke vente på den tradisjonelle julepizzaen

Har vært tradisjon for henne i 30 år.

Publisert

KOM24 har stilt sju spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.

I dag er det byråleder i Nucleus, Anette Jamtvedt, som svarer i julepraten.

– Hva gjør du i julen?

– Jul = kvalitetstid med familie og venner, og jeg gleder meg kanskje aller mest til å oppleve julen gjennom øynene til en 3-åring.

Vi kick-starter julefeiringen helgen før julaften, men juleselskap og «mini-julaften» med svigerfamilien.

Julaften skal tilbringes i mitt barndomshjem på Stathelle med foreldre, kjæreste og sønn, før vi setter kursen videre mot Nesbyen.

Nyttårsaften tilbringes i Oslo med gode venner.

– Hva står på middagsbordet på julaften?

– På julaften blir den en kombinasjon av norske og svenske tradisjoner – ribbe og svinestek. Men for en som ikke er ihuga fan av julemat, gleder jeg meg like mye til pizza på lillejulaften, som har vært fast tradisjon de siste 30 årene, og til julefrokosten dagen etter. Stemningen rundt middagsbordet på julaften er det likevel lite som slår.

– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?

– Vil du krølle deg opp foran peisen med en god bok i julen, kan jeg varmt anbefale den siste boken til Zeshan Shakar, «De kaller meg ulven». Men dersom du ikke har lest hans første bok,« Tante Ulrikkes vei», ville jeg startet med den. En fantastisk bok!

På skjerm er jeg nettopp ferdig med The Bear – en serie som absolutt passer for juledagene. Og smake på ... kanskje bruke juledagene til å oppgave ny vin? Sør-Afrika og USA har for eksempel veldig mye spennende å by på!

– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?

– Å endelig kunne reise utenlands igjen, har vært fantastisk! Man skal ikke kimse av Norgesferie, altså, men etter fire år var det magisk å ta sommerferien i varmere strøk igjen. Late dager med gode venner, lykkelige unger, nyfanget fisk inntatt på strandrestauranter og godt i glasset frister til snarlig gjentakelse.

I jobbsammenheng, står London-turen med hele byrået igjen som et høydepunkt. Tre dager med masse inspirasjon, faglig påfyll og ikke minst god tid til å bare være sammen. Det kan ikke bli annet enn gøy, det!

– Hvilke tre bransjeuttrykk er du mest lei av, og hvilke tre tror du vil prege 2023?

– Jeg kan faktisk ikke si meg lei av så mange bransjeuttrykk, men jeg skulle gjerne sett at vi i enda større grad brukte norsk navn og betegnelser på tjenester innenfor vår bransje.

Content marketing og employer branding er for eksempel begrep som har funnet seg godt til rette i ellers norske setninger. Jeg tror vi som bransje ville vært tjent med å ha gode, norske oversettelser av slike begrep. Det ville gjort det enklere å forstå og virke mindre fremmedgjørende for de som ikke jobber med dette til vanlig.

Jeg vil trekke frem to uttrykk jeg tror vil prege vår bransje i 2023, nemlig bærekraft og kunstig intelligens.

Bærekraft står høyt på alles agenda om dagen – med rette. Forbrukere har høye forventninger og setter stadig større krav til at virksomheter skal ta samfunnsansvar. Jeg tror derfor at enda mer av virksomheters kommunikasjon det neste året vil handle om tydeliggjøring og synliggjøring av deres samfunnsrolle.

Kunstig intelligens har også vært en het potet lenge, men nå ser vi løsninger som vil kunne ha en stor betydning også for vår bransje fremover. Hvordan det utvikler seg videre og hvordan vi kommer til å ta det i bruk, blir spennende å følge med på.

– Hva er din spådom for kommunikasjonsbransjen i 2023?

– Å gi en spådom for året som kommer er ikke lett. Mye usikkerhet preger virksomheter i Norge og andre land når vi nå ser mot 2023, det preger hverdagen til folk og vil også prege kommunikasjonsbransjen i året vi går inn i.

Jeg tror likevel at kommunikasjonsbyråer som evner å se muligheter i disse tidene vil komme styrket ut på andre siden.

Behovet for kommunikasjon vil ikke bli mindre i 2023, men det vil nok i større grad handle om å tilpasse seg endrede behov og situasjoner.

– Hva er ditt nyttårsforsett?

Jeg er ikke så flink til å sette meg nyttårsforsett, men har heller fokus på mulighetene som kommer når man starter på et nytt kapittel. Jeg gleder meg i alle fall til et veldig spennende år både på jobb og på hjemmebane.

Powered by Labrador CMS