Julepraten 2022:
Tante Randis sosiolog spår at vi blir mer opptatt av kvalitet, gjenbruk og reparasjon neste år
– Det er mindre penger i omløp, og vi må tenke smartere og mer strategisk. Historisk sett er nedgangstider løftende for kreativiteten.
KOM24 har stilt sju spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.
I dag er det sosiolog i Tante Randi Reklamebyrå, Thyri Dale, som svarer i julepraten.
– Hva gjør du i julen?
– På julaften skal vi i Fagerborg kirke på julekonsert med Bislett guttekor og så skal vi spise middag hjemme hos meg. Det blir masse søsken og søskenbarn og diverse. Tror vi blir hele 15 stykker. Jeg stikker til fjells i romjula.
– Hva står på middagsbordet på julaften?
– På middagsbordet på julaften er det både pinnekjøtt (urøkt) og svineribbe. Det er mange ulike sosiokulturelle ganer som skal tilfredsstilles.
– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?
– Jeg vil anbefale å lytte til Sufjan Stevens sitt julealbum og en flott serie å se i julen (om du ikke allerede har sett den) er Fargo. Det ryktes ny sesong i 2023. Og White Lotus. Veldig snedig. Av nyere bøker så anbefaler jeg Rachel Cusk sine romaner. Du får en så rar følelse av dem. Og av de eldre så er Bulgakov (Mesteren og Margarita) og Saramago (En flåte av stein) noen av mine favorittforfattere som jeg alltid anbefaler alle å lese.
– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?
– Det morsomste jeg har opplevd i år er å starte i Tante Randi. Jeg synes det er hysterisk gøy å bruke auto-transkribering. Mer gøy enn det som kanskje er sosialt akseptabelt. Men jeg fniser fryktelig når setninger skifter mening med uhell.
– Hvilke tre bransjeuttrykk er du mest lei av, og hvilke tre tror du vil prege 2023?
– Jeg har egentlig ikke rukket å bli skikkelig lei av noen bransjeuttrykk enda. Men jeg synes det er mye engelske tulleord. Bransjen hadde hatt godt av en fornorsking av språket. Det ville ha blitt mer presist, og det ville ha vært en fordel i møte med kunder og resten av samfunnet.
– Og så synes jeg alle typer vaskebegreper fører til en utvanning(!) av mening. Nå snakkes det om grønnvasking, rosavasking og sportsvasking. Dette er begreper som tilslutt står igjen som meningsløse. Det kan ende med at bedrifter ikke tør ta et standpunkt i det hele tatt. Men med det mener jeg ikke at vi skal slutte å kritisere det som er falsk og rett og slett idiotisk markedsføring. Jeg så en boblejakke som var merket som «vegansk» fordi den var av polyester. Da tenker jeg ikke på grønnvasking, men at noen må skjerpe seg.
– Hva er din spådom for kommunikasjonsbransjen i 2023?
– Min spådom for kommunikasjonsbransjen er at vi i tråd med samfunnsutviklingen, med resesjon og fokus på bærekraft, vil bli mer opptatt av kvalitet over kvantitet, gjenbruk, reparasjon. Det er mindre penger i omløp, og vi må tenke smartere og mer strategisk. Historisk sett er nedgangstider løftende for kreativiteten.
– Hva er ditt nyttårsforsett?
– Jeg har som regel ikke nyttårsforsett. Tar det som det kommer!