Sofie er årets tech geek!
– Jeg ble sjokkert!
(Brød & Sirkus): – Det føles veldig bra! Jeg visste ikke at jeg var nominert, men veldig morsomt!
Det sier en glad Sofie Cappelen i Orkla til KOM24.
På torsdagens MarTech Awards i regi av ANFO skulle det for første gang kåres årets geek.
Vinneren ble altså Sofie Cappelen, som er teknologisjef i Orkla Foods.
Cappelen har jobbet i Orkla siden 2017. I 2021 gikk hun over til Orkla Foods Norge først som prosjektleder i New Business og Digital team hvor hun jobbet med digitale prosjekter for utvalgte merker og nye business muligheter.
I 2022 ble hun plukket ut til å delta i Junior Advisory Board, en gruppe unge medarbeidere som gir råd til blant annet konsernsjefen og jobber med konkrete prosjekt for konsernet
I år gikk hun over i stillingen som Fagsjef Teknologi i Marketing.
Cappelen sier til KOM24 at tech-interessen kom til henne tidlig i tenårene og at en kombinasjon av interesse, jobb og skole har utviklet seg. Samtidig har hun blitt mer og mer eksponert for teknologi slik at den interessen har fått utvikle seg med tiden.
– Er du en geek?
– Ja, det vil jeg si!
– Hva definerer en geek?
– En geek, en nerd er en som er litt ekstra interessert i sitt felt da og liker å nerde litt og sitte på fritiden og det liker jo jeg innen tech. Så det kan jeg godt være.
– Hva er det som interesserer deg?
– Denne høsten har det jo vært mye gen-AI, så jeg har sittet og lekt meg masse med alle verktøyene, om det er bilder, video, tekst. Eksperimentert på alle feltene som vi er eksponert for, sier hun.
Hun peker på at AI er en realitet og at det påvirker oss allerede, men at det nå handler det mer om det å ta den verdien det kan skape og realisere det.
– Det er mer en utfordring og det tror jeg mange aktører merker. Mange vet kanskje ikke hvor de skal starte og akkurat hvor de er eksponert for AI. Så det er nok en liten jobb å bare henge med, eksperimentere og bare finne ut hvor det treffer den relevante aktører og gjøre det om til gull, sier hun.
Når det gjelder Orkla mener hun at generativ AI treffer hele verdikjeden. over alt
– Det er kanskje mer low hanging fruits mot salg og markedsføring, men jeg vil si over alt, sier hun og peker og på effektiviseringsgevinster, bilder, reklame.
I tillegg til å få pris som årets tech geek har hun og vært med i en av tre juryer til årets MarTech Awards.
Derfor blir feiringen av det rolige slaget.
– Jeg skal feire med en øl eller glass vin og sitte og snakke med jurymedlemmene og vinnerne. Det har vært en dødskul opplevelse, det var kjempegøy å lese alle casene som er kommet inn, sier hun.