JULEPRATEN
Svanes i Flyr spår at vi også neste år vil vi se at kommunikatørene bidrar på flere områder
– Alt fra ekstern- og intern kommunikasjon, samfunnskontakt, beredskap og ofte innen bærekraft. Nettopp fordi så mye av dette henger sammen.
Denne artikkelen er over to år gammel.
KOM24 har stilt seks spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.
I dag er det Kommunikasjonsdirektør Anita Svanes i Flyr som svarer i julepraten.
– Hva gjør du i julen?
– Jeg skal, tradisjonen tro de siste årene, ha julaften hjemme hos meg og jentene mine. Da starter vi dagen med julestrømper, julekalender og deretter «Tre nøtter til Askepott» og god frokost. På menyen for kvelden står pinnekjøtt og riskrem til dessert. I romjulen blir det en tur til mine foreldre på Jæren, hvor vi samles med mine søsken og deres familier. Det er sjelden hvit jul der, men det er nydelig å gå turer langs Jærstrendene, nesten uansett vær. Jeg elsker julen og juleforberedelser, og gleder meg til å se julefilmer, serier, lese bøker og selvsagt spise god mat. Jeg håper på gode skiforhold i marka så jeg får noen fine skiturer, og ellers kommer jeg til å ta noen løpeturer. Nyttårsaften skal feires hos gode venner og barna.
– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?
– Innspillingen «Christmas in Vienna III» med Plácido Domingo, Charles Aznavour og Sissel Kyrkjebø er perfekt for å få julestemning, særlig når julekonserter uheldigvis blir avlyst, og stemmene deres er en opplevelse i seg selv. Ellers kan jeg anbefale Jan Kjærstads roman «En tid for å leve».
– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?
– Det var å få telefon fra det nystartede norske flyselskapet Flyr, om jobben som kommunikasjonsdirektør med ansvar for samfunnskontakt og bærekraft. Og deretter å få være med på å starte et nytt flyselskap, med utrolig mye læring som hverdagene i en startup byr på, ikke minst fantastiske kolleger og mye fine opplevelser sammen.
– Du får invitere tre bransjekollegaer på middag. Hvem inviterer du og hvorfor?
– Jeg hadde nylig gleden av å møtes til fagdag med flere av de hyggelige bransjekollegaene innen kommunikasjon fra Avinor og flyselskapene, så å velge bare tre til middag er litt vrient. Invitasjonen går til Joachim Westher Andersen, kommunikasjonssjef i Avinor, John Eckhoff, pressesjef i SAS og Esben Tuman, kommunikasjonsdirektør i Norwegian. Både John og Esben har jeg møtt i tidligere jobber innen kommunikasjon og kjenner litt fra før. Ikke minst har vi mye til felles i hverdagen og nyttige erfaringer å dele med hverandre. Jeg har fortsatt mye å lære om luftfarten og jeg vet at Joachim har mye kunnskap å dele om alt fra Avinor og flyplassene og bærekraft innen luftfarten. Jeg kommer garantert til å stille mange spørsmål til alle tre.
– Hva husker du best fra kommunikasjonsåret 2021?
– Jeg husker best den formidable kommunikasjonsjobben som er gjort av særlig helsemyndigheter i forbindelse med pandemien. Internkommunikasjon er viktigere enn noen gang. Jeg tror mange som jobber med kommunikasjon har fått erfare hvor viktig internkommunikasjon er for å skape tillit og «vi-følelsen» i bedriften når vi sitter på hjemmekontor. Så har vi kommunisert mye digitalt, via teams og tilsvarende digitale møter. Jeg har fått erfare både allmøter, pressekonferanser, intervjuer og kvartalspresentasjon fra digitale sendinger. Det blir aldri det samme som å møte folk direkte, men det fungerer overraskende bra. Jeg har sett mer bærekraftskommunikasjon i 2021 enn tidligere, hvor enkelte selskaper har tatt en mye sterkere posisjon til bærekraft og sirkulærøkonomi.
– Hva tror du vil prege kommunikasjonsbransjen i 2022?
– Med nye nasjonale tiltak vil vi nok erfare mer bruk av hjemmekontor og digital kommunikasjon. Pandemien skaper store utfordringer for mange bransjer, og gir også muligheter for nye aktører, så jeg tror dette vil prege hverdagen for mange kommunikatører og vil gjenspeiles i mediebildet. Også i det nye året vil vi se at kommunikatørene bidrar på flere områder, med alt fra ekstern- og intern kommunikasjon, samfunnskontakt, beredskap og ofte innen bærekraft. Nettopp fordi så mye av dette henger sammen. Jeg forventer at vi vil se enda mer kommunikasjon rundt bærekraft, og at forventningene til næringslivet øker, både fra kunder og myndighetene. Oppfatningen jeg har av kommunikasjonskolleger fra mange ulike bransjer er evnen til raskt å sette seg inn i nye situasjoner og oppgaver, ha et godt overblikk og levere i høyt tempo. «Communicators are multitaskers by excellence», sa en tidligere kollega av meg. Det er jeg helt sikker på at mange av mine bransjekolleger vil kjenne på også i 2022.