Begge gründerselskapene satser på sunn fastfood - slik jobber de med markedsføring i oppstarten
For Healthy EATS har redaksjonell omtale vært en viktig del av merkevarebyggingen. Ferskvareroboten Sally satser på Word of Mouth.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Healthy EATS ble etablert i 2020 av Vilde Regine Tellnes og Arve Førland Eide. Selskapet tilbyr sunn fastfood - slik som salater og bowls - via en automat eller en food wall som de selv kaller det.
Healthy EATS ønsker å bli den ledende aktøren innen sunn fastfood i Europa. Som markedssjef har Anniken Veland Sætre fått i oppdrag å kommunisere ut hva Healthy EATS er og hva selskapet står for. Men som det er i de fleste start-ups er hun også nødt til å trå til her og der ved behov.
Sætre forteller at hun er glad for å få være med fra starten av, slik at hun kan bidra til å bygge opp merkevaren helt fra bunnen. Nå planlegger selskapet å åpne fire nye food walls i Bergen og deres første i Oslo i løpet av 2021.
Lønnsomt med redaksjonell omtale
– Det er mange som kanskje ikke tenker at redaksjonell omtale er så viktig nå lengre. For oss, særlig helt i starten, har det vært kjempeviktig. Det har vært en av de viktigste grunnmurene for å kommunisere det vi gjør til Norge. Det har mye å si for det å bygge kjennskap til bedriften, generere kunder og inntekt, sier hun og legger ikke skjul på at rekkevidden avisene har har vært kjempelønnsomt for selskapet.
Healthy Eats er blant annet omtalt i Bergensavisen, Dagens Næringsliv, Shifter og Kapital.
– Det er mange som har sagt, ja, jeg leste om dere i avisen. Verdien av redaksjonell omtale har vært veldig stor for oss, ikke minst når det gjelder å få frem at selv om maten kommer fra en automat, så er det mennesker som står bak det. Folk lurer på hvor maten kommer fra, og omtalen har gitt oss verdi og troverdighet.
Hun forteller at det som oftest er avisene selv som har kommet til dem og bedt om et intervju. Særlig når én avis hadde skrevet om selskapet, så har det ballet på seg.
– Bygget et rent uttrykk
Sætre trekker frem at også digitale - og sosiale medier er en viktig brikke når det gjelder å bygge merkevare og kjennskap. Selskapet er til stede på Instagram, Facebook og LinkedIn - sistnevnte for å få tak i bedriftskunder og investorer.
– Når det gjelder Instagram og Facebook er det spennende å se hva som generer den organiske følgermassen. Vi merker at vi får følgere av redaksjonell omtale, sier hun og legger til:
– Vi har og forsøkt ulike strategier for å se hva som gjør folk interessert.
Hun trekker frem at de i starten gjerne postet bilder av glade mennesker med en bowl i hånden.
– Det er mange som synes det var gøy, men samtidig er det en risiko med den type innhold. Publikum kan fort tro at det er bilde av en influenser eller kanskje ikke forstå hvem som er avsender. Vi har derfor nå bygget et mer rent uttrykk for kontoen vår og integrert farger knyttet til merkevaren vår.
Et annet viktig punkt ved sosiale medier er at selskapet får vise frem hvem de er.
– Vi kan vise frem menneskene bak selskapet, slik at vi ikke blir oppfattet som at vi kun er en automat. Maten vår er laget av flinke kokker og leverandører vi stoler på. Det har vært viktig å kommunisere.
– Vise frem Sally
Nylig har også ferskvareroboten Sally kommet på banen. Her kan du mikse din egen salat eller velge en annen bowl fra menyen. Joakim Ingebrigtsen er gründer og daglig leder i Sally Norge, og er den som har overordnet ansvar for markedsføringen.
– Som alle start-ups har også vi budsjettbegrensninger, men vi har forsøkt å være bevisste og legge en strategi med tanke på målgruppe og velge ut en bevisst vei. I og med at dette er et nytt produkt og folk ikke vet at det finnes noe som kan gi deg et egenkomponert og sunt måltid på 90 sekunder, er hovedfokuset å få vist frem hva Sally er og hvordan den fungerer og legger til:
– Dette har ført til et fokus på sosiale medier. Så har jeg også en ganske spesiell og personlig historie som har fått journalister til å fatte interesse.
I 2015 var Ingebrigtsen på backpacking i Kina og ble utsatt for en ulykke. Han falt fra en takterrasse, tolv meter rett ned i brostein. Dette resulterte i omfattende skader og koma. Han var pasient på blant annet Sunnaas Sykehus og der møtte han en sykepleier som endret hans forhold til mat og hva han putter i kroppen.
Så ble han gründer, og sammen med to kompiser har de importert verdens første ferskvarerobot med navn Sally fra Silicon Valley, til de norske markedet.
– Vi tenkte det hadde vært gøy å komme på God Morgen Norge. Så da sendte vi bare e-post. Rett og slett.
Og på God Morgen Norge fikk han komme. Både for å fortelle sin historie, og vise frem Sally.
Når det gjelder salg mot bedrifter har de primært brukt Linkedin som plattform. Nylig ble den første ferskvareroboten satt ut på kjøpesenteret Oslo City i hovedstaden, og nå begynner arbeidet med å introdusere Sally til folk flest. Målet for fremtiden er en Sally i nærheten, uansett hvor du måtte befinne deg i Norge.
– Naturlig skepsis blant folk
Nylig ble den første ferskvareroboten satt ut på kjøpesenteret Oslo City i hovedstaden, og da har arbeidet med B2C begynt for selskapet. Målet i fremtiden er en Sally i nærheten, uansett hvor du måtte befinne deg i Norge.
– Vi er lokalisert i Oslo og har derfor hittil hatt fokus på Oslo og omegn. Vi begynner lokalt, sier han og trekker frem verdien av Word of Mouth.
– Sally er helt unik og gir deg muligheten for tilpasning som man kan ikke tidligere har hatt. Vi er opptatt av ferskheten, sier han og forteller at det flere som lurer på hvordan de kan garantere ferske måltider med roboten.
– Det er er en naturlig skepsis blant folk når man hører at det skal komme mat ut fra en robot. Blant annet var det en god venn av meg som sa: mat ut av en robot - hvordan vet du at den er digg og fersk?. Og det har vi vært bevisste på å formidle, at ved bruk av ny teknologi får du ikke noe ut av Sally som ikke er ferskt, derfor må vi informere, betrygge folk og få dem til å teste det ut.
– Hvordan differensierer Sally seg fra et selskap som Healthy EATS?
– Vi har en matrobot og Healthy EATS har en smart vending maskin. Som forbruker kan du hos oss «lage din egen bowl», eller individuelt tilpasse meny rettene våre ved å fjerne ingredienser du ikke liker eller legge til de du liker ekstra godt. Dette er noe vi ser 72 prosent av forbrukere velger å gjøre. Det er Sally som lager retten og råvarene er i egne magasin så tomatene ikke ligger sammen med laksen i flere timer før du skal spise de. Dette fører til en høyere grad av opplevd ferskhet og økt holdbarhet på ingredienser. Dette er noe av det vi stiller unikt med, avslutter han.