Sollin Sæle og Sebastian Pandonis er prisvinnende kreatører og har nå meldt overgang til Anorak.

Superduo til Anorak: – Vi takket nei til tilbud fra New York og Sverige

Sebastian Pandonis ble forelsket i Anorak og bransjen da han fikk prøve seg der på OD-dagen. Nå har han fått fast jobb sammen med fem-menningen sin.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Det var forelskelse ved første blikk.

Det sier Sebastian Pandonis til KOM24.

Han har nettopp begynt i Anorak som art director/copy writer sammen med Sollin Sæle.

– Jeg ble helt forelska

Pandonis er nettopp ferdig som student ved Berghs school of communications i Stockholm og gikk rett i arbeid hos Anorak. Det er en drøm han har hatt siden han var 17 år gammel og fikk jobbe i byrået under den årlige Operasjon Dagsverk-dagen på videregående skole.

– Jeg søkte for det hørtes spennende ut, og jeg tenkte jeg kanskje ville jobbe med reklame, sier han.

Og det ble suksess. Han kaller det en forelskelse ved første blikk.

– Jeg ble helt forelska og ville ikke dra, sier han.

Han var der sammen med en klassekamerat og de fikk prøve seg på en brief for å få unge folk til å bli rørleggere.

– Vi kom opp med ideen #loveyoursprekk. For noen dager siden fikk jeg høre at ideen kanskje ikke var så bra som vi trodde da, sier han og ler.

– Men det var veldig gøy, vi ble tatt på alvor og vi jobbet med det hele dagen, forteller han.

Visste de skulle jobbe sammen

Siden har Padonis fulgt byrået tett og vært tilbake i praksisperioder, senest i vinter da han var i byrået i tre måneder, mens han gikk på Berghs school of communications i Stockholm.

Med seg til Anorak har han Sollin Sæle, som de siste to årene har jobbet for Anti. De to har lenge snakket om at de skulle jobbe sammen.

– Jeg skulle teame opp med Sebastian, jeg visste det før vi skulle ut og jobbe, sier hun.

– Noen synes kanskje det er spesielt å teame opp med en student når man har jobbet to år i bransjen, men grunnen til det er at Sebastian er den flinkeste studenten har jobbet med noen gang, fortsetter hun.

Sæle og Pandonis er forøvrig fjern slekt med hverandre, da de er fem-menninger og har røtter på Sotra utenfor Bergen.

Det var Pandonis som lokket henne med over til Anorak fra Anti. Hun sier hun har hørt mye bra om Anorak fra Pandonis.

– De er strategisk forankret, noe som er tydelig i flere av jobbene de gjør. Det er superkreativt, de er merkevarebyggende på brand og langsiktig reklame-effekt, det hørtes superbra ut, sier hun om hvorfor hun har meldt overgang.

– Det var ikke aktuelt å få med deg Sebastian til Anti da?

– Jeg prøvde på det, men etter å ha hatt gode samtaler på det og gjort en analyse, er Anorak den beste matchen for oss i Norge, sier hun.

– Dette er en bra tid å komme inn på, de har vokst mye og riggen er på plass, skyter Pandonis inn.

New York eller Sverige?

Duoen forteller at de hadde flere jobbtilbud å velge mellom og nevner selv både Sverige og New York som aktuelle destinasjoner. Men de gikk for det mer trygge valget i Norge.

– I Norge får man mye mer ansvar enn i utlandet og man blir kjent med sjefene. Det er kult å være en del av det, sier Sæle.

De sier begge de frykter det kunne gått lang tid før de fikk skikkelige oppgaver om de hadde reist utenlands.

– Vi har hørt historier om at første brief er å lage bursdagsinvitasjoner til datteren til sjefen, sier de.

I Anorak er de alt i gang med kunder og jobber med noe for Vipps akkurat nå og i forrige uke vant de en pitch for noe som heter Bookies, som selger brukte bøker på nettet.

Det betyr ikke at drømmen om utlandet er lagt bort.

– På et eller annet tidspunkt blir nok det spennende, men nå vil vi være her og bygge opp Anorak, sier Sæle.

Anorak-sjef Torgeir Vierdal er glad for å ha fått de to på sitt lag.

– Dette er kreatører som er opptatt av å gjøre forskjell og god effekt. De passer godt inn i miljøet og kulturen her, sier han og peker på at det viktigste verktøyet for å skape effekt er kreativitet.

Anorak har nå 48 ansatte i Norge og har etablert seg i toppen av norsk kommunikasjonsbransje.

Brennende engasjement

Med Sæle og Pandonis får de og prisvinnere med seg blant de ansatte. Sæle stakk av med to bronse i Cannes Lions denne uken og Pandonis ble rangert som den beste avgangseleven ved One show New York festival, i tillegg ble han i mai kåret til «Årets Gullkalv» i studentkonkurransen Gullkalven.

– De er formidabelt flinke begge to, sier Vierdal om sine nye rekrutter.

Han sier han ikke tviler på at de har fått tilbud utenlands.

– Vi er veldig glade for at de har valgt å komme til Anorak og de ser jo at vi er et nordisk selskap i NOA med markedsledere i Sverige og Danmark også. Det tror jeg er en fordel for sånne talenter, det er stort nettverk å spille på, peker han på.

Han sier at for Anorak er Sæle og Pandonis et ambisiøst, kreativt team som har den rette forståelsen av å skape effekt gjennom strategi med kreativitet som virkemiddel.

– De har et brennende engasjement. Vi er opptatt av å skape en forskjell og de har vist at de på mange felt har et brennende engasjement for samfunn og problemstillinger som kundene har, sier han.

Powered by Labrador CMS