Sollin Sæle fikk vite at hun hadde vunnet bronse i Cannes Lions av andre: – Det var for dyrt å se det live
Verdens største prisfest for reklamebransjen er i gang.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– I dag blir det sjampis på teams med alle som var med.
Det sier en jublende glad Sollin Sæle til KOM24.
– Kult å komme langt med god ide og ingen penger
Mandag ble det kjent at hun hadde stukket av med to bronse-plasseringer i verdens største prisfest for reklamebransjen, Cannes Lions.
Hun sikret seg de gode plasseringene i klassen Outdoor lions i konkurranse med store aktører som Burger King, Adidas, Nescafe og Ladbible Group.
– Er det mulig liksom? Nå ble jeg kjempeglad, sier en fornøyd Sæle når KOM24 snakker med henne.
– Det er så kult at kan komme langt med en god ide, selv om man ikke har mye penger, sier hun.
Hun vant for aksjonen@BeholdOslo, som KOM24 var først med å omtale i fjor høst.
Da våknet nemlig innbyggerne i Thorvald Meyers gate i Oslo at de en natt hadde blitt hengt opp plakater i ulike varianter rundt om de små butikkene.
Bak «stuntet» stod en rekke mennesker, som også har opprettet Instagram-kontoen @beholdoslo.
Målet deres var å minne innbyggerne om at man i disse tider må hjelpe de mindre butikkene, dersom de skal ha sjans til å overleve. Budskapet var klart: kjøp julegavene lokalt - ellers kommer de store kjedene for å ta over lokalene.
– Veldig motiverende
Plakatene bestod blant annet av malte logoer fra kjente kjeder slik som Starbucks, Burger King og KFC. Kampanjen spredte seg etterhvert også til Bergen hvor et liknende stunt ble gjennomført.
Nå har de altså blitt hedret i på den gigantiske prisfesten i Cannes. Til sammen har det kommet inn over 29 000 bidrag til årets konkurranse, over 100 av de er fra Norge.
– Dette betyr mye, for det er veldig motiverende. Det jeg synes er kulest er at det gir motivasjon til andre som tror at man må ha store budsjett. Prøv ut mer, er hennes oppfordring.
Og selve kampanjen hennes kostet heller ikke store summer.
– Vi hadde null i budsjett. Vi lånte maling og fant plater. Vi brukte søppel til kampanjen nesten, sier hun.
– Det eneste vi brukte penger på var snacks, sier hun.
– Hvorfor sendte du inn disse bidragene?
– Jeg sendte inn for at jeg håpte at vi kunne utfordre de store aktørene. Hvor kult hadde ikke det vært, sier hun.
Sjampis på Teams
Og det klarte de til gagns.
Men selv fikk ikke Sæle utdelingen med seg.
– Jeg fulgte det ikke live, det er for dyrt. Men jeg fikk melding med gratulasjoner fra andre i bransjen, da ble jeg veldig glad, sier hun.
Med seg på prosjektet hadde hun rundt ti andre, mange av dem studenter. De skal samles på Teams i kveld for å feire.
– Og så møtes vi på torsdag for å feire skikkelig, sier hun glad.
Med seg på laget hadde hun Elke Vindenes i Try Opt som hjalp til med spredning på Sosiale Medier og PR. Ellers var disse med på produksjonen:Anna Aronsen Oftedal, Natasha Ferrante, Laura Gonzalez, Rebekka Samira, Mohammed Abdirashid Mohammed, Per Berge Moe, Lasse Sandberg Nilsen og Emelia Hjertström.