Aktivister ut mot store merkevarer på Grünerløkka i Oslo: – Det er helt crazy
Innbyggerne i bydelen har sett seg lei på Starbucks, Burger King og KFC.
Denne artikkelen er over to år gammel.
I Thorvald Meyers gate i Oslo ble det natt til tirsdag hengt opp plakater i ulike varianter rundt om de små butikkene.
Bak «stuntet» står en rekke mennesker, som også har opprettet Instagram-kontoen @beholdoslo.
Kjøp lokalt
Målet deres er å minne innbyggerne om at man i disse tider må hjelpe de mindre butikkene, dersom de skal ha sjans til å overleve. Budskapet er klart: kjøp julegavene lokalt - ellers kommer de store kjedene for å ta over lokalene.
Les også: «Sparebank 1 SMN med tydelig budskap til innbyggerne: – Ikke likegyldig hvor du handler»
KOM24 har snakket med Sollin Sæle, som er én av flere bak stuntet. Hun kan fortelle at de er lokale beboere på Grunerløkka.
– Vi bor her selv, og det er trist å se hvor mye gråpapp som har vært i vinduene i det siste, sier Sæle.
– Enda tristere er det at store kjeder kommer inn. Det er de som har muskler i disse tidene. Det er urettferdig, og det er svært mange populære butikker her på Løkka, men på grunn av COVID-19 blir de fort glemt.
Hun forteller at de merker at folk er engasjerte, og at de gjerne vil få folk til å forstå at Thorvald Meyers gate «fort kommer til å se ut som Karl Johan dersom vi ikke gjør noe».
På lag med butikkene
Plakatene består blant annet av malte logoer fra kjente kjeder slik som Starbucks, Burger King og KFC.
– Når det kommer skilt med logoene til store kjeder - da bryr folk seg. Så vi tenkte «hva om vi gjør det på forhånd?», sier hun.
Sæle forteller at de har brukt hele helgen på å male, og tilbakemeldingene er massive.
– Det er helt crazy. Jeg har døgnet i natt og våknet dermed litt sent i dag. Da jeg våknet så jeg at det hadde vært helt vilt mye bra respons. Det er vi veldig glade for og det er rørende at folk bryr seg sier hun.
Hun kan fortelle at opprinnelig skulle plakatene henge ut dagen, men at de nå kanskje lar de stå litt til.
– Vi er på butikkenes lag og tenke at de kanskje ville synes at plakatene var litt plagsomme - men de har tatt det veldig bra, avslutter Sæle.