I løpet av en natt ble 20-25 uavhengige, lokaleide butikker i Bergen dekket over av plakater med det som umiddelbart kunne se ut som logoen til store internasjonale kjeder som var på vei inn i lokalene. Her fra Lot333 i Kong Oscars gate. Det førte til at flere begynte å handle i de mindre butikkene

– Senest i går var det en kunde som kom innom og sa at hun visste at de hadde det hun så etter hos de store kjedene, men at hun ville komme og kjøpe det her for å støtte oss

Plakataksjon skapte stor trafikk til småbutikker. Men det er ikke nok, mener handelsstanden.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Det var virkelig en helt enorm jul, og det takker jeg aksjonen for, forteller Christopher Dodd, deleier av klesbutikken Off Carnaby, til NRK.

Som KOM24 skrev i fjor ble det gjennomført aksjoner i både Oslo og Bergen for å ta vare på de små, lokale butikkene.

Bak «stuntet» stod en rekke mennesker, som også har opprettet Instagram-kontoen @beholdoslo og @beholdbergen.

Kjøp lokalt

Målet deres var å minne innbyggerne om at man i disse tider må hjelpe de mindre butikkene, dersom de skal ha sjans til å overleve. Budskapet var klart: kjøp julegavene lokalt - ellers kommer de store kjedene for å ta over lokalene.

Plakatene bestod blant annet av malte logoer fra kjente kjeder slik som Starbucks, Burger King og KFC.

Og det kan se ut til at aksjonen har hatt noe for seg. I alle fall i Bergen.

– Ofte stod kundene i kø utenfor butikken. Det kom nye kunder inn så fort de forrige hadde gått ut, sier Dodd til NRK.

Han forteller også at de hadde en betydelig høyere omsetning i desember, både sammenlignet med resten av året og tidligere år.

Statskanalen forteller og om butikken Planterommet som var rørt over aksjonen og reaksjonene i ettertid.

– Senest i går var det en kunde som kom innom og sa at hun visste at de hadde det hun så etter hos de store kjedene, men at hun ville komme og kjøpe det her for å støtte oss. Det synes jeg er veldig fint, sier Athanasia Kramer Siamos til NRK.

Også fra Oslo kommer det meldinger om økt salg i småbutikkene. Men bransjen er enig om at en slik aksjon ikke er nok, selv om det skaper økt trafikk i de mindre butikken. Steinar Kristoffersen, daglig leder i Bergen Sentrum AS mener at ansvaret ligger hos politikerne.

– Det er de som virkelig kan gjøre noe med dette. Hvor mange nisjebutikker som kan overleve i en by er først og fremst avhengig av hvilke byer vi skaper, sier han til NRK.

Powered by Labrador CMS