I løpet av natt til lørdag ble 20-25 uavhengige, lokaleide butikker i Bergen dekket over av plakater med det som umiddelbart kunne se ut som logoen til store internasjonale kjeder som var på vei inn i lokalene. Her fra Lot333 i Kong Oscars gate, som ble etablert da eieren solgte et Banksy-bilde, som ble laget i Bergen, på auksjon.

Plakataksjon i Bergen for å redde de uavhengige butikkene

Plakataksjonen som startet i Oslo i slutten av november, har nå begynt å spre seg til resten av landet.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– For noen uker siden ble flere lokale nisjebutikker på Grünerløkka i Oslo dekket over av plakater som minnet veldig om logoene til store internasjonale kjeder.

Målet med aksjonen var å minne innbyggerne om at man i disse koronatider må hjelpe de mindre butikkene, dersom de skal ha en sjanse til å overleve.

Bak «stuntet» står en rekke mennesker, som også har opprettet Instagram-kontoen @beholdoslo.

Blant aksjonistene var Sollin Sæle, som til vanlig jobber i reklamebyrået Anti i Oslo. Hun kunne fortelle at de er lokale beboere på Grunerløkka.

– Vi bor her selv, og det er trist å se hvor mye gråpapp som har vært i vinduene i det siste, sa Sæle til Kom24.

– Enda tristere er det at store kjeder kommer inn. Det er de som har muskler i disse tidene. Det er urettferdig, og det er svært mange populære butikker her på Løkka, men på grunn av COVID-19 blir de fort glemt.

Hun forteller at de merker at folk er engasjerte, og at de gjerne vil få folk til å forstå at Thorvald Meyers gate «fort kommer til å se ut som Karl Johan dersom vi ikke gjør noe».

Fredag i forrige uke hadde aksjonen forflyttet seg til Vestlandet og Bergen.

– Dødsgøy at det sprer seg

Også i Skostredet ble det hengt opp flere plakater.

I løpet av natt til lørdag ble 20-25 uavhengige, lokaleide butikker dekket over av det som umiddelbart kunne se ut som logoen til store internasjonale kjeder som var på vei inn. Aksjonen fortsatte gjennom helgen og natt til mandag kunne bergenserene våkne opp til enda flere butikker som var blitt merket.

Bergens Tidende er blant avisene som har skrevet om helgens aksjon.

– Det er dødsgøy at det sprer seg, sier Sollin Sæle til Kom24.

Hun sier at det ikke er de som står bak aksjonen i Bergen, men at de dro over for å hjelpe til.

– For vår del var det ment å være en greie på Grünerløkka, men det kan være relevant i Bergen og, selv om det er en mer spredd by, sier hun.

I Bergen er det de store kjøpesentrene i bydelene som er den store frykten.

Også i Trondheim har det vært plakataksjon i helgen.

Sæle sier at de ikke har fått noen negative tilbakemeldinger etter aksjonene, heller ikke fra de store kjedene som er blitt brukt i aksjonen.

– Ikke løsningen på problemet

Hun sier det renner inn med positive tilbakemeldinger fra folk som sender de meldinger, tipser om sine favorittbutikker og som etterspør nettbutikkene til de lokale butikkene. Sæle forteller og at de har fått tilbakemeldinger fra butikker som sier at det nå ser ut til at folk har oppdaget nettbutiken deres og at de har hatt mye folk innom butikkene igjen.

– Men dette stuntet er ikke løsningen på problemet, vi vil gi de oppmerksomhet og få folk til å tenke seg om, sier hun.

LES OGSÅ: Aktivister ut mot store merkevarer på Grünerløkka i Oslo: – Det er helt crazy

Powered by Labrador CMS