Et siste farvel. Og en siste påminner. 1. september var det over og ut for BankID på mobil. Det ble markert med printannonser i flere av landets største aviser.
Et siste farvel. Og en siste påminner. 1. september var det over og ut for BankID på mobil. Det ble markert med printannonser i flere av landets største aviser.

Et siste farvel med Utro Hamster

Et langsiktig arbeid med å få nordmenn over i BankID-appen, avsluttes på verdig vis. Anorak NoA står bak.

Publisert

Etter to års utfasning, ble BankID på mobil lagt ned for godt 1. september. 

– BankID på mobil var revolusjonerende da tjenesten ble lansert i 2009. På det meste hadde den 2,4 millioner brukere. Dessverre kan ingenting vare evig. Teknologien er i dag utdatert, og BankID-appen har seilt opp som et tryggere, enklere og bedre alternativ. Derfor startet vi utfasing av BankID på mobil for to år siden. Nå er det helt slutt, sier Ida Håvik, leder for marked og kommunikasjon i BankID BankAxept, i en pressemelding.

Parallelt med utfasningen av BankID på mobil, har det blitt jobbet med å få nordmenn over i den nye BankID-appen.

– Det er ikke lett å få folk til å skifte vaner, og budskapet vi ønsker å formidle er jo i utgangspunktet ganske kjedelig, sier Håvik. 

Men er det noe som har vært unikt for BankID på mobil, er det de velkjente kodeordene, og ikke minst sammensetningen av dem. 

– Vi vet mange har vært glad i dem, og underveis i utfasningen har vi benyttet dem for å dramatisere budskapet og ta farvel med tjenesten. Det har blitt tatt godt i mot, og vi synes det både er idéen og tjenesten verdig at vi lot kodeordene følge oss helt ut, sier hun.

– Vi tenker at vi har valgt et format som passer budskapet bra, og er i kodeordenes ånd. Skal du si farvel til en Knadd Hjort, så kan du gjøre det ordentlig, sier Lars Holthe og Peter Power, kreativt team i Anorak NoA.

– Dette er en liten printkampanje som plutselig fikk stort gjennomslag i sosiale medier. Ingenting er bedre enn at vi kan få folk til å le, eller trekke på smilebåndet når vi kommuniserer noe litt komplisert. Utrolig gøy å se hvor mange som elsker kodeordene, som på mange måter har vært en tydelig merkevaremarkør for BankID over mange år, sier Tina Wesselsen rådgiver i Anorak NoA. 

Øvrige involverte i BankID på mobils avskjedskampanje, har vært prosjektleder Camilla von Borcke og designer Catrine Kooyman i Anorak NoA, samt markedsansvarlig Bjørn Olav Granlund og kommunikasjonssjef Hege Steinsland i BankID BankAxept.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS