Hanne Gjørtz er kommunikasjonssjef i Oslo kommune.

Oslo kommune hadde 101 kommunikasjonsfolk i 2015 – så mange er de nå 

Antallet som jobber med kommunikasjon i Oslo kommune har skutt i været de siste ni årene.

Publisert

I 2015 var det 101 ansatte som jobbet med kommunikasjon i Oslo kommune. Ni år senere er dette tallet oppe på 170. Det viser ferske tall fra kommunen.

Dette tilsvarer en økning på over 68 prosent.

Kommunikasjonssjef, Hanne Gjørtz, skriver i en e-post til KOM24 at grunnen til økningen er at hele Oslo kommune har hatt et ønske og behov for å kommunisere bedre med innbyggerne.

– Rollen som kommunikasjonsrådgiver er også noe endret nå sammenlignet med 2015. Det er viktig for kommunen, ikke minst ut fra et demokratiperspektiv, å få informert om hvilke tjenester man har krav på og hva man som osloborger kan forvente av oss, skriver hun.

Hun mener det gjøres et veldig godt arbeid med kommunikasjon, og at de har innbyggerne i sentrum.

Antallet ansatte innenfor kommunikasjon har også økt med to siden fjoråret, da det var på 168.

– Innhentingen av tall gir et øyeblikksbilde. At det er 170 nå og at det var 168 sist gang vi hentet inn tall er en veldig liten endring. Det kan være stillinger som ikke var besatt sist, endring i prioritering hos virksomhetene, nye prosjekter som har en kommunikasjonsådgiver knyttet til seg eller det kan ha andre forklaringer, skriver Gjørtz.

En kartlegging KOM24 gjorde i sommer viste at det i Trondheim hadde de en kommunikasjonsenhet med tolv ansatte, altså folk som kun jobber med kommunikasjon.

– I tillegg er det noen ansatte ute på enhetsnivå som jobber litt med kommunikasjon i tillegg til andre oppgaver, opplyser enhetsleder Anne Therese Melby.

Landets nest største by hadde noen flere som jobbet med kommunikasjon. 

36 årsverk har kommunikasjon som sin hovedoppgave, inkludert ledelse.

– Kommunikasjonsressursene informerer og kommuniserer eksternt og internt, om kommunens tjenester og tilbud, om politiske prosesser og beslutninger. Det er stort spenn og variasjon i kommunikasjonsoppgavene, skriver avtroppende kommunikasjonsdirektør Eva Hille.

– For eksempel har noen mer kontakt med journalister og bistår med informasjon, saker og kontaktpersoner i kommunen. De gir også medierådgivning. 

– Andre har flest oppgaver knyttet til innholdsproduksjon i ulike kanaler. Det kan variere fra tekstutforming, visuell kommunikasjon, universell utforming, publisering og rådgivning, legger hun til.

Årsverkene er knyttet til byrådsavdelinger og etater. Etater omfatter blant annet Bergen offentlige bibliotek, Bergen brannvesen, Bergen vann med flere.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS