Anti Hamar-sjefen: – Vi liker å være outsiderene
Forteller om stor aktivitet og satser på flere ansettelser i 2023. Men foretrekker de å være på utsiden av det hele om de kan velge.
(Hamar): – Vi liker å være en formel 1-bil. I Oslo har vi 50-60 mennesker på kontoret, mens her har vi valgt å være mer som en formel 1-bil. Så vi har alle tingene de har i Oslo, men i miniversjon, så vi kan være mye raskere og kan kaste oss mye raskere rundt.
Det sier Ellen Østmoen, daglig leder for Anti Hamar.
Anti Hamar består snart av 14 ansatte, da de får en ny person inn dørene i mars. Østmoen har vært med siden starten. Hun beskriver årene som spennende, gøy, krevende, men morsomme.
– Hva har vært mest krevende?
– Man vokser organisk, så det er å få tak i de rette menneskene. Så er det selvsagt krevende å få tak i de rette kundene og noen kunder er veldig oppegående og enkle å ha med å gjøre, mens andre er kanskje mer uvitende og ikke så enkle å ha med å gjøre. Men det er jo hva de er vandt med da, sier hun.
– Kunne like så godt ha vært på Svalbard
Hamar er en liten by på innlandet, men hun mener at det på ingen måte er noen begrensning å være plassert på Hamar for et byrå som dem.
– Det er kanskje noe man tenker når man ikke kommer herfra, at det er en begrensning, men det er det absolutt ikke. Vi kunne like så godt ha vært på Svalbard eller et annet sted, mener hun.
Byrået har kunder fra både Hamar og Oslo,men vel så viktig for dem er det å hente internasjonale kunder.
– Vi er veldig faglig drevet, så vårt driv er å ha et faglig høyt nivå. Vi er opptatt av å vinne, å være best, sier hun.
– Men hvordan klarer dere å opprettholde et faglig høyt nivå, for det er få folk å ta av?
– Da henter vi fra andre steder og får de til å komme hit, forklarer hun enkelt.
Blant de største kundene som byrået jobber med for tiden er det nye elektriske bilmerket VOAYH og nylig hadde de besøk av italienske Leucos, som er en ny kunde de er i gang med.
I Oslo har mange byrå meldt at 2023 kan bli et tøft år og at de merket en brems i markedet mot slutten av fjoråret. Det har de ikke merket noe til på Hamar.
– Sånn du må jobbe
Østmo forklarer det med at selv når det er veldig mye på levering, så jobber de på toppen av det med å skaffe nye kunder.
– Så når vi har fått levert har vi jobbet enda hardere og vet vi har kundene der likevel. Det er sånn du må jobbe, mener hun.
Østmo tror at veldig mange jobber bare med kundene de har og løfter ikke blikket og tenker ikke at de en dag kan skru av.
– Og da når de gjør det, er det et langt gap for å skaffe de neste. Jeg tror det er der de trår feil, sier hun.
Det var i november 2021 at Anti Hamar ble en del av AspireGruppen, som også består av Fortell Innholdsbyrå, Spire Kommunikasjon, Flisa Trykkeri.
– Hvordan er det å være en del av AspireGruppen?
– Det har vært veldig bra. Selvfølgelig er man alltid skeptisk, blir det sånn eller sånn? Vi har hatt noen felles samlinger, men stort sett har de funnet ut, og vi, at man gjør det best når man jobber mer i siloer og det tenker jeg vi skal fortsette med.
Store muskler
– Så dere vil være for dere selv, men en del av eierskapet?
– Ja.
– Hvorfor vil dere være en del av det eierskapen da?
– Grunnen er at vi ser i framtiden er det mer og mer digitalisering og vi ser at vi ikke er noe fullskala performance byrå og vi trenger å få det til å gå opp og da trenger vi noen med store muskler i bakgrunnen til å eventuelt komme med det, for det koster å bygge opp det, sier hun.
– Hvordan er erfaringene deres etter det første fulle året?
– Det er veldig positivt. Vi fortsetter som før, vi bruker det mer som at om vi trenger noe så støtter vi oss på det, men ellers så jobber vi mest alene.
– Er dere litt outsidere i den gjengen der?
– Ja, vi er nok det
– Er det noe dere trivst med å være?
– Ja, vi gjør jo det, så det er ikke noe problem.