TV 2 fikk kritikk. Nå har de gjort endringer i kampanjen
Det opplyser TV 2 og Anti, som står bak kampanjen.
Tidligere i desember var den nye kampanjen fra TV 2 på lufta, laget av Anti.
Kampanjen inneholder blant annet reklamefilmer og lydsnutter der de fleiper med TV-serier som handler om sosialrealisme. På TV 2 Play kan du se det du «egentlig vil se». Programmer som «Evig Singel», «Norges Dummeste» og «Forræder».
Dette har fått flere, spesielt folk i kulturlivet, til å reagere. Christopher Pahle skrev i Aftenposten at reklamen dolker kulturlivet i ryggen.
I tillegg var Dagbladet-kommentator Sigrid Hvidsten gjest i Dagsnytt 18 på NRK, der hun kom med mye av den samme kritikken.
Hun trekker også fram at flere aktører innen kulturbransjen sliter om dagen, og at denne reklamen derfor kommer på et dårlig tidspunkt.
Under innslaget på NRK kunne Lene Eltvik Vindfeld, organisasjon- og kommunikasjonsdirektør i TV 2, svare at de har gjort noen endringer i kampanjen etter all kritikken.
Hun sa derimot ikke hvilke konkrete endringer det er snakk om. Det svarer Albert Arli, direktør for merkevare og markedsføring i TV 2, på nå.
– Vi følger alle kampanjer tett og måler effekten av dem underveis. Det gjør vi alltid, men det er klart denne kampanjen har en tilleggsdimensjon med debatten den har skapt. Noen synes kampanjen er morsom, mens andre serverer berettiget kritikk. Det lytter vi til og tar innspillene og synspunktene med oss videre.
– På bakgrunn av dette har vi gjort løpende justeringer. Vi har blant annet vektet ned de delene av kampanjen som har skapt flest negative reaksjoner, og erstattet dem med andre uttak. Kampanjen går noen dager til, og avløses av noe nytt, som også var en del av planen, skriver Arli i en e-post til KOM24.
Kreativ sjef i Anti, Torstein Drogseth, mener det er riktig at TV 2 svarer på kritikken akkurat nå.
– Det vi kan si, er at vi ser at vi har truffet et kulturliv som kjenner det på kroppen, og at det har startet en kjempeviktig debatt om vilkårene for kulturlivet i Norge. Også vi i Anti synes at det er viktig, sier Drogseth.
Han legger til at også de lager drama.
– Vi trenger begge deler, både det smale og det brede. Dette var aldri ment som et spark, men som en humoristisk kampanje.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no