Slik jobber kommunikasjonsteamet på OSL for å berolige nordmenn som skal fly på ferie
Harald Nygaard Kvam mener du skal kunne senke skuldrene i sommer.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Flere europeiske flyplasser har alt før ferien begynner opplevd kaos med kansellerte fly og timeslange passkøer.
Schiphol flyplass i Amsterdam har over lengre tid meldt om flykaos og i pinsehelgen nektet flyselskapet KLM å fly passasjerer til flyplassen. Flyplassene Heathrow, Charles de Gaulle, Arlanda og Hamburg er blant noen som har meldt om lang ventetid, køer og kansellerte avganger grunnet personellmangel.
Flyindustrien sliter også med mangel på personale etter at tusener av ansatte mistet jobben under pandemien og ikke er kommet tilbake, og problemene toppet seg i pinsehelgen da mange mennesker var på reisefot.
Kommunikasjonssjefen på Gardermoen, Harald Nygaard Kvam, kan berolige alle reisende om at de er godt forberedt.
– Vi har jobbet godt med alt det praktiske og begynte allerede i fjor høst med å oppbemanne viktige avdelinger på flyplassen.
Dette inkluderer økt bemanning i sikkerhetskontrollen, flere handlere og flyplasshjelpere.
– Vi har ekstra flyplasshjelpere, altså de som bistår reisende ute på gulvet. Dette er ett av mange tiltak for å sørge for en smidig opplevelse på flyplassen.
Øker kommunikasjonen
Kommunikasjonsavdelingen til Avinor har brukt mye tid på å kommunisere i egne kanaler og i mediene.
– Vi prioriterer å kommunisere ekstra rundt det med tips og råd til reisende i år og ønsker som alltid å ha en ærlig, åpen og troverdig kommunikasjon. Det mener jeg vi tydelig har vist i norske medier den siste tiden, og med såkalt «flyplass-hacks» til reisende slik at de vet hvordan de skal forholde seg før de skal ut å reise.
All informasjon fra Avinor finnes på deres hjemmeside og i appen.
– Vi øker kommunikasjonen der vi kan for at folk skal føle at de er godt nok informert. Vi har også mange digitale flater tilgjengelig på flyplassen som kan avlaste hvis det er beskjeder som er kritisk å informere. Men med hensyn til situasjonen i Europa vil det fortsatt være flyselskapet og den aktuelle flyplassens kanaler som har mest oppdatert informasjon. Vi sitter ikke mye «nærmere» enn passasjerene eller har mer informasjon enn hva flyplassene tilgjengeliggjør.
En annen situasjon i Norge
Men kommunikasjonssjefen innrømmer at situasjonen vi ser på flere av de store flyplassene i Europa, bekymrer.
– Jeg vil understreke at vi ikke er bekymret over situasjonen på Oslo Lufthavn i sommer, her har vi forberedt oss godt, men vi er bekymret for utfordringer på utenlandske flyplasser, sier han.
Kommunikasjonssjefen ønsker at reisende fra Oslo Lufthavn skal senke skuldrene i sommer.
– Vi kan aldri garantere situasjonen, men jeg kan si at vi har forberedt oss så godt vi kan. Det er god flyt på alle Avinors flyplasser, og vi ønsker at reisende skal kjenne på feriefølelsen når de reiser fra en av våre flyplasser.