Frida (26) blir kommunikasjonssjef for for et helt sykehus
– Jeg blir en kommunikasjonspotet.
(Bergen): Frida Urheim begynte ved årsskiftet i stillingen som kommunikasjonssjef på Haraldsplass diakonale sykehus i Bergen. Det er byens nest største sykehus og lokalsykehus for 110 000 bergensere og striler.
Nå er det Urheim som har ene-ansvaret for kommunikasjonen fra sykehuset.
– Jeg hadde jo ikke planlagt å starte i ny jobb nå, men så falt brikkene på plass, sier hun til KOM24.
– Det kan føles overveldende for mange å få så mye ansvar og i tillegg sitte aleine med det, hva tenker du rundt det?
– Jeg må vel bare gjøre så godt jeg kan. Klart det kan være skummelt med enevelde i kommunikasjonsavdelingen, men det er ikke slik at jeg sliter med å sove om nettene. Jeg føler meg trygg. Har en stab rundt meg som er veldig støttende og som etterlever reglen om at ingen spørsmål er dumme, sier hun.
Likte seg så godt
Sykehuset er kunde av PR-byrået Apriil hvor Urheim jobbet inntil nylig.
I fjor sluttet Ingrid Lovise Færøyvik i jobben som kommunikasjonssjef på sykehuset og Apriil stilte med en rådgiver som kunne holde i jobben til Rune Eriksen kom på plass i stillingen. Men han snudde omtrent i døren da han fikk et tilbud om å bli daglig leder i Åsane fotball.
Det var da Frida Urheim gjennom Apriil fikk ansvaret for kommunikasjonsarbeidet i månedene før ny kom på plass.
Og hun likte seg så godt at hun like så godt søkte på jobben selv.
– Hvorfor følte du at nå ville du bytte karriere nå?
– Jeg følte meg veldig hjemme her fra første stund. Jeg trivdes godt med folkene og arbeidsoppgavene, og tenkte at det lå en unik mulighet foran meg som jeg måtte gripe.
Hun forteller videre at hun var med i søknadsprosessen med andre kandidater til den utlyste stillingen.
– Jeg måtte som andre søkerne gjennom flere runder. Det var ikke akkurat slik at jeg våknet opp en dag, sa at her vil jeg bli, fikk tilbudet og signerte kontrakt, sier hun.
Urheim er stolt over at hun fikk jobben. På veien slo hun ut kandidater med mye mer erfaring enn henne selv.
– Overlykkelig
– Mesteparten av søkerne hadde nesten like mange års erfaring som jeg er gammel, sier hun.
– Hvordan føles det å få dette ansvaret i en så ung alder?
– Jeg er veldig glad for at de tørr å satse på meg. Jeg er overrasket og lykkelig over å få jobben. Jeg var overlykkelig over å få være med i prosessen og jo mer jeg satte meg inn i denne stillingen her, jo mer ville jeg ha den, sier hun.
Hun måtte gjennom flere intervjurunder og tester før hun endelig fikk beskjed om at jobben var hennes.
På sykehuset er hun aleine om å jobbe med kommunikasjon, men hun er ansatt i i Stab for strategi og samhandling, der hun har seks kollegaer å støtte seg på.
– Jeg føler meg ikke alene selv om det utad kanskje ser slik ut, sier hun.
Det er en egen verden å jobbe på sykehus og noe helt annet enn å jobbe i Apriil, hvor hun jobbet med PR i 2 1/2 år, den første tiden som praktikant.
– Det var noen fine år med en ekstremt bratt læringskurve, innrømmer hun.
Nå skal hun jobbe for å fremme et helt sykehus.
En normal arbeidshverdag for henne består nå i å jobbe med både intern og ekstern kommunikasjon. I det ligger det ansvar for nettsider, sosiale medier, informasjon ut til ansatte og kommunisere med pressen.
Av og til er det rein omdømmebygging det er snakk om.
– I desember fikk vi TV 2 til å komme opp her for å dekke Santa Lucia, forteller hun.
For de mener at noen litt mer hyggelige saker utover koronatall og høyt trykk på avdelingene må til for å vise hva pasientene kan vente seg dersom uhellet skulle være ute, må til.
– Frida skåret best
Andre ganger er det mer presserende ting som skjer. Like før jul var alle de 150 sengene deres belagt og de hadde mer enn 30 ekstra pasienter liggende inne som følge av en perfekt storm av koronapasienter, RS-virus og influensa.
Da er og lokalpressen aktive.
– Da er jobben å innhente informasjon fra de ansette her og kommunisere med pressen og å sende journalister videre til relevant talsperson om det så skulle være, sier hun.
Rebekka Ljosland er Strategi- og samhandlingsdirektør på Haraldsplass Diakonale sykehus og Urheims sjef. Hun er veldig klar på hvorfor de gikk for Urheim i denne stillingen.
– Vårt overordnende mål med kommunikasjon er at vi skal være god på å kommunisere med pasientene våre og med de pårørende som er her, men og eksternt og internt. Våre kommunikasjonsmål er tydelige, åpne og å kommunisere så det er enkelt for pasienter, interessenter og media og andre å se hva vi gjør på. Ut fra det målet var det Frida som skåret best, som er både effektiv og rask og flink på kontakt med media og kommunisere internt og er flink på de ulike tekniske systemene vi bruker. Frida har de kvalifikasjonene vi ser etter, sier hun.