– Akkurat nå føles det som å selge smeltet is - og dét har direkte konsekvenser for våre inntekter. Derfor så vi ingen annen mulighet enn å gjøre midlertidige grep, sier konstituert byråleder i Apriil Reklame Bergen, Lasse Marøen.

Apriil Reklame-sjefen måtte sende ut permitteringsvarsel: – En trist situasjon

Denne uken fikk seks ansatte permitteringsvarsel, og byrålederen kan ikke helt utelukke «rådgiver-flukt» fra avdelingen.

Publisert Sist oppdatert

– Det er ikke gøy, sier Lasse Marøen, til KOM24.

Han er konstituert byråleder i Apriil Reklame Bergen, og måtte denne uken invitere til et mindre trivelig internt møte. Der måtte Marøen informere og byråets situasjon, som endte med permitteringsvarsel til seks ansatte.

Det var Kampanje som meldte om permitteringene først.

– Det er en trist situasjon som jeg håper og tror blir en kort midlertidig situasjon.

Det nye året har begynt med et smell – men ikke overraskende, ifølge Marøen.

– Du behøver ikke å lese mange aviser før man skjønner det som skjer i samfunnet akkurat nå – det tror jeg folk merker på tvers av flere bransjer.

Han presiserer at situasjonen hadde vært annerledes om den økonomiske situasjonen hadde skjedd over tid, og at det absolutt ikke er en kunde-flukt byrået opplever.

– Det er helt tydelig at kundene sitter på gjerdet og holder igjen 2023-budsjettet. Akkurat nå føles det som å selge smeltet is - og dét har direkte konsekvenser for våre inntekter. Derfor så vi ingen annen mulighet enn å gjøre midlertidige grep, forteller han.

– Taklet det bra

Marøen kan ikke spå situasjonen, men sier at det på ingen måte er planer om flere permitteringsvarsler – heller at varslene trekkes helt eller endres i prosent.

– Vi jobber hardt for å redusere ulempene for dem det gjelder, og vi håper at vi etterhvert kan trekke tilbake eller justere ned permitteringene. Dette er selvfølgelig noe vi vurderer fortløpende, sier han.

Under intern møtet forteller byrålederen at det var en solidarisk stemning blant de ansatte.

– Det var selvfølgelig ikke en fest å kalle inn til et slikt møte, men jeg synes de ansatte taklet det utrolig bra. Folk viste skikkelig kampånd og jeg sitter igjen med inntrykket av at folk ønsker å brette opp ermene og er veldig bevisst om at dette er en midlertidig situasjon.

– I vurderingen av hvem som skal permitteres, har vi vurdert både ansiennitet, oppdragsmengde og spisskompetanse hos den enkelte. Nå er vi opptatt av å løse de konkrete oppgavene framover.

Søker ny byråleder

Apriil Reklame Bergen søker for øyeblikket etter en ny byråleder. Konsernsjef Media Bergen og leder for Apriil-selskapene, Tina Stiegler, ønsker ikke å uttale seg om prosessen på nåværende tidspunkt.

Konsernsjef Media Bergen og leder for Apriil-selskapene, Tina Stiegler, sier permitteringer ikke er øverst på listen over tiltak den neste tiden.

Hun understreker at det ikke er planer om permitteringsvarsler i nær fremtid i andre Media Bergen-selskaper.

– Det er ikke mulig å svare korrekt på det nå. Det er ulike utfordringer for de ulike datterselskapene. Men det jeg kan si er at alle selskapene går gjennom prognosene for 2023 og fortløpende vurderer tiltak både når det gjelder inntekter, kostnader og nye inntektsmuligheter, sier hun til KOM24.

– Står permitteringer øverst på listen over tiltak?

– Absolutt ikke. Vi vil først gjøre vurderinger når det gjelder inntekter, kostnader og nye inntektsmuligheter.

Stiegler mener gjennomgangen er et sunnhetstegn.

– Nå tar vi ordentlig tak i prognosene våre, slik at vi kan sørge for å ha en sunn økonomi fremover. Også må jeg påpeke at dette ikke gjelder alle selskapene i Media Bergen. Noen merker godt til de økonomiske utfordringene, mens andre ikke merker noe.

– Krevende

Det var i juni 2022, Stiegler fikk jobben som konsernsjef. Tøffe tider som konsernet nå står inne i – sier hun er en del av rollen.

– Men det er klart det er en veldig krevende situasjon å stå i. Men de som er i bransjen har vært med på dette før, og jeg tenker at vi skal klare å håndtere dette bra hvis vi jobber systematisk og effektivt.

Hun viser til at Apriil gjorde flere rekrutteringer i 2022 på tvers av avdelingene og hadde en god vekst.

– Vi gjorde flere viktige ansettelser i fjor. Men 2022 avsluttet med noen tøffe måneder for reklamebransjen, og 2023 har begynt tøft, og akkurat nå er vi inne i en prosess som vi jobber hardt for å snu. Det er på nåværende tidspunkt ingen som er permittert - og vi jobber for at den tiden skal bli så kort som mulig.

De som satser vinner

Konstituert byråleder Marøen, tror de ansatte i Apriil Reklame blir værende grunnet trivsel, men kan ikke utelukke at ansatte forsvinner som følge av usikre tider og permitteringsvarsler.

– Frykten er der, men den er ikke sterk. Jeg vet at folk trives veldig godt her og at de har lyst til å jobbe her. Jeg opplever også stor positivitet blant de ansatte som er sikre på at dette kun er for en kort periode.

Grunnen til at reklame-avdelingen til Apriil er hardest rammet, mener han skyldes dette:

– Jeg har en følelse av at markedsføringsbudsjettet er det letteste å kutte ned på i usikre tider. Men jeg tror også at de aller fleste bedriftsledere innerst inne vet at man må investere i markedsføring for at det skal gi gevinst. Jeg tror de få som virkelig satser – er de som vil vinne på sikt.

Powered by Labrador CMS