Arbeiderpartiet er vinneren av Barnas Valg
Partiet tar en soleklar seier blant barn og unge mellom 9 og 15 år, kun få dager før det ordinære valget.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Barnas Valg er Norges største demokratiprosjekt for barn og unge, og inneholder et helt univers av kunnskap om politikk og demokrati. Det er tredje gangen at Redd Barna og Nordic Screens arrangerer et eget valg for barn, som for første gang ble arrangert i forbindelse med Stortingsvalget i 2017.
– Helt tydelig at vi traff et behov i læreplanen med Barnas valg, sier Stian Barsnes-Simonsen i Nordic Screens, til KOM24.
Målet med Barnas Valg er å styrke barns kunnskap, deltakelse, engasjement og forståelse for demokratiet.
– Den største tillitserklæringen
Arbeiderpartiet vant årets valg, og endte med 25 prosent av nærmere 70 000 stemmer. Partiet ble også størst i årets skolevalg.
– Å vinne valget hos både barna og ungdommen er kanskje den største tillitserklæringen av dem alle. Det er de som skal leve lengst med den politikken vi nå velger. Det er for dem vi skal bygge felleskap, få ned forskjellene mellom folk og forme en klimapolitikk som kutter utslipp og sørger for at det finnes trygge jobber i framtiden. Om Arbeiderpartiet også får de voksnes tillit, lover jeg å gjøre mitt, sier Jonas Gahr Støre, i en pressemelding fredag.
Høyre sikrer andreplassen med 13,5 prosent av stemmene, men har den største tilbakegangen (-9,9 prosent), sammenlignet med forrige stortingsvalg. Rødt tar en tredjeplass med 10,6 prosent av stemmene, men satt ikke på Stortinget før 2017 og var derfor ikke en del av valget dette året.
Stemmene ble avgitt fra 6. september og frem til Barnas Valgdag 9. september. I årets utgave deltok 1843 skoler.
Garanterer at politikk er gøy
Barsnes-Simonsen er kreativ leder i Nordic Screens, og begynte utviklingen av ideen om Barnas valgt tilbake i 2016, da han jobbet og drev et eget underholdningsselskap, SBS Creative Entertainment.
– Jeg tok med ideen til Stortinget, deretter til Redd Barna og nåværende arbeidsplass med en garanti om at jeg skulle klare å gjøre politikk gøy for barn og unge.
Nordic Screen spesialiserer seg på unge målgrupper, og utvikler og produserer innhold som skal skape engasjement og effekt.
– Vi jobber med edutainment, og vi skal i utgangspunktet klare å gjøre alt spennende og interessant, uansett tema. Politikk viste seg å være enklere enn vi trodde. Så fort de unge forsto at det meste handler om politikk, kom interessen, selv for de som kanskje trodde politikk bare var kjedelig, tungt og tørt.
Kan måle effekten i 2025
Barnas valg har en stor målgruppe. Alle fra 5. til 10. trinn kan delta og stemme, det vil si barn og unge i alderen 9 til 15 år. Valg av plattform og tidspunkt har vært viktig for å treffe denne målgruppen.
– Det viktigste er at vi må møte barna på de plattformen de benytter seg av. Vi er på sosiale medier og YouTube, og fordi aldersspennet er så stort, spiller publiseringstidspunktet en viktig rolle.
Frem mot valget er det spilt inn ti Valgshow-episoder som blant annet inneholder en oversikt over partienes viktigste saker og intervju av partilederne i studio.
– Både finansiell- og forsvarspolitikk ruver høyt på lista over barnas politiske interesse. Også klimapolitikk engasjerer mange unge stemmer.
Alle førstegangsvelgerne i 2025 har i teorien hatt Barnas Valg på skolen
– Det betyr at vi endelig kan begynne å samle inn data, og ut ifra dette se om valgdeltakelsen øker, som følger av dette prosjektet. Jeg både håper og tror at vi er med på å forberede ungdommen til valg, og gi dem en god forståelse av hva et demokrati er.