Høyres kommunikasjonsapparat feirer valgseieren. Nærmest er kommunikasjonssjef Daniel Torkildsen Lea.

Høyres kommunikasjonssjef jubler etter valgseieren – garanterer tidlig kampanjestart neste gang òg

Varsler at Høyre kommer til å starte valgkampen tidlig i årene som kommer. 

Publisert Sist oppdatert

– Lokalvalgkamp er å gå inn med 350 lodd, og det å se at man vinner med så mange lodd er veldig gøy.

Det sier en svært glad kommunikasjonssjef i Høyre, Daniel Torkildsen Lea, til KOM24 dagen derpå.

Høyre ble den største vinneren i mandagens kommune og fylkestingsvalg og tar over makten i en rekke nye kommuner, blant dem storbyene Oslo, Bergen og Stavanger. 

Gode tilbakemeldinger

Lea sier at de har hatt en langsiktig strategi som ble lagt alt våren 2022. 

Han mener at mye av det som gjorde at de lyktes var at de kom tidlig i gang. 

Partiet nominerte sine ordførerkandidater tidlig, slik at de kunne bygge opp profiler, de jobbet seg fram som et politisk alternativ og at de hadde korte budskap som de kunne kommunisere til velgerne sine. 

I tillegg hadde de en partileder i Erna Solberg som var ute og markerte seg ved å reise land og strand rundt fra høsten 2022 og helt fram til valginnspurten.

Han sier at de har fått veldig gode tilbakemeldinger fra lokallagene der ute.

– De sier at vi aldri har servet dem mer. Vi har hatt tett dialog med våre folk, både om annonsesamarbeid som vil har gjort på en smartere måte, det har vært godt samarbeid om pressearbeidet og i tillegg budskapsarbeidet, sier han.

Blant grepene de har gjort er å lage gode argumenter for hvorfor du skal stemme Høyre om du er i Knarvik eller Sarpsborg. 

– Aldri gjort det bedre før

– Det å sørge for at du har et svar på det er ganske basic, men det har ikke partiet gjort godt tradisjonelt sett. Men det har vi aldri gjort bedre enn før nå, sier han.

Høyre har aldri vært så tidlig ute med å begynne valgkampen som denne gangen og Lea er klar på at de kommer til å gjøre det samme igjen.

Høyres kampanjesjef Pia Wexels, digitalsjef Nikolai Langfeldt Carlsen og kommunikasjonssjef Daniel Torkildsen Lea feirer valgseieren.

– Slik jeg tenker det er veien mot seier i 2025 og gjenvalg i 2027 alt i gang. Valgkampen er hver dag mellom et valg, sier han og mener at det er den langsiktige valgkampen som gjør at man vinner eller taper et valg. 

Han viser til at et resultat av å starte tidlig er at de fikk en stor del av forhåndsstemmene. 

– Gjør dette selve valgdagen mindre viktig?

– Ja, litt. Vi gjorde det bedre på forhåndsstemmene enn på valgdagen, vi gikk inn i valgkampen med høye målinger og fikk folk til å stemme tidlig. Jeg tror det å snakke om valgdagen som at den bare er den 11. er litt utdatert. For min del er den fra 10. august til 11. september, sier han.

Et av grepene deres var og at omtrent hele kommunikasjonsstaben deres var tilbake på jobb alt 24. juli. Det var for å få i gang en aktiv pressevalgkamp.

– To partier snakker om Høyre

– Jonas Gahr Støre var på ferie fram til begynnelsen av august. Og du kan se at vi fikk de første store oppslagene rundt 26.–27. juli, peker han på.

Han retter og en takk til Arbeiderpartiet.

– Vi har opplevd at Arbeiderpartiet har gjennomgående vært opptatt av å snakke om Høyre-politikk, så det har vært to partier som har vært opptatt av å få fram Høyres budskap, sier han syrlig.

Dagen derpå feirer de fortsatt på Høyres hus i Oslo. Når KOM24 snakker med Lea har de nettopp spist bløtkake og drukket Crémant

Men snart er det fokus på stortingsvalget i 2025.

– Dette gir et godt utgangspunkt. Noe av det positive er at vi nå får flere politikere som kan fronte vårt budskap der ute. Det er lenge siden vi hadde så få frikjøpte politikere som til årets valgkamp. Nå får vi veldig mange flere politikere og rådgivere som kan jobbe med Høyre-politikk. Det er en veldig kraft vi kommer til å ha, da vi får mye mer ressurser i neste valgkamp, sier han.

Powered by Labrador CMS