VG spør hvem May Britt Lagesen (t.v.) egentlig er lojal til: velgerne og Ap eller kundene som betaler henne. Avisens dekning får kritikk, men Tora Bakke Håndlykken (t.h.), nyhetsredaktør i VG, avviser dette og mener saken er en naturlig del av pressens oppgave.

«For en tullete mediesak» – VG forsvarer dekning av stortingsvaras PR-jobb

Arbeiderpartiets stortingsvara May Britt Lagesen må svare på flere kritiske spørsmål etter at hun fikk jobben i Geelmuyden Kiese. VG forsvarer sin dekning mot anklager om unødvendig mediehysteri.

Publisert

Stortingsvara for Arbeiderpartiet, May Britt Lagesen, skal begynne som seniorrådgiver for samfunn, politikk og kommunikasjon i PR-byrået Geelmuyden Kiese, hvor hun blant annet skal jobbe med å påvirke politikere. 

Dette skjer samtidig som hun fortsetter å møte i Stortinget og stemme sammen med dem.

VGs dekning 

VG har omtalt saken og stilt Lagesen flere kritiske spørsmål om en mulig dobbeltrolle og interessekonflikter. 

Lagesen fikk også spørsmål om hvem hun egentlig er lojal til: velgerne og Ap eller kundene som betaler henne.

– Når jeg er folkevalgt, om det er på Stortinget eller kommunestyret, så jeg selvsagt lojal til velgerne og Arbeiderpartiet, sier Lagesen til VG.

VG spør også hvem Lagesen har bedt om lov før hun takket ja til jobbtilbudet, og om partilederen er informert. Lagesen påpeker at det heldigvis er slik i Norge at vi velger våre yrkesveier og karrierevalg.

– Nei. Det er ikke vanlig å informere partilederen om hvilke jobber man takker ja til. Jeg er jo ikke ansatt i Ap. Og engasjementet som støttespiller, partimedlem og kommunestyremedlem i Steinkjer vil jo selvsagt fortsette.

Videre spør VG om hun ser noen problemer med dobbeltrollen som PR-rådgiver og stortingsvara. Lagesen svarer at det er en grunn til at de har laget retningslinjer, og at åpenhet om kunder er viktigst.

KOM24 har forsøkt å kontakte Lagesen, men har ikke fått svar på våre spørsmål.

Dette er reglene:

  1. Geelmuyden Kise har åpne kundelister som publiseres på selskapets hjemmesider.
  2. Hvis Lagesen må møte på Stortinget skal Lagesen levere liste over de kunder hun jobber med til Arbeiderpartiets gruppestyre og medlemmene av den komiteen hun møter i.
  3. Lagesen vil i Stortinget og i komiteen stemme i tråd med Arbeiderpartiets anbefalinger og sammen med Arbeiderpartiets representanter, uavhengig av hva som er i hennes kunders interesse.

Farlig skråplan

Kårstein Eidem Løvaas, politiker (H) og lobbyist, mener at det å jobbe i PR-bransjen samtidig som man er folkevalgt ikke bør diskvalifisere noen fra å delta i demokratiet. 

Kårstein Eidem Løvaas er en norsk politiker, lobbyist og tidligere radioprogramleder, bosatt på Nøtterøy.

På LinkedIn setter han spørsmålstegn ved om man skal lage lister over yrker som gjør en uegnet som folkevalgt, og mener at vi må akseptere at folkevalgte kan ha egne interesser, enten det er å drive en bondegård, et firma, eller være medlem i en forening.

Han påpeker at hemmelige kundelister i PR-bransjen er en utfordring, men ikke annerledes enn interessekonflikter som kan oppstå fra andre yrker og engasjementer. 

Løvaas advarer mot å underminere demokratiske rettigheter ved å ekskludere personer fra enkelte yrker fra å stille til valg. Han mener dette fører oss på et farlig skråplan, hvor vi begynner å stille krav til hvor folk har jobbet, hvor lenge de har jobbet der, og deres utdanningsnivå for å kunne være folkevalgte.

KOM24 har vært i kontakt med Løvaas, som ikke ønsker å kommentere saken ytterligere. 

– For en tullete mediesak

Erik Kursetgjerde, Norges representant til NATO CCDCOE, peker på at koblinger til PR-bransjen kan skape interessekonflikter og svekke tilliten til politiske beslutninger. 

Det nevnes at PR-byråer ofte har lukkede kundelister, og at kunder betaler for tilgang til politiske nettverk og påvirkning. Dette blir sett på som problematisk av flere, som mener åpenhet rundt kundelister er nødvendig.

Løvaas svarer på dette ved å understreke at interessekonflikten er lik om man kommer fra en organisasjon som Norges Bondelag, eller om man har hatt dem som kunde, og så blir valgt til Stortinget. Han mener problemet med hemmelige kundelister er til å leve med.

– Det som ikke er til å leve med er å nekte folk å stille til valg, skriver han. 

Reynir Johannesson er direktør for myndighetskontakt og regulatorisk for energi- og telekomkonsernet Lyse. Også han støtter Løvaas synspunkt og mener det ville vært uholdbart å nekte juridiske eller PR-rådgivere muligheten til å bli folkevalgte.

Lars Joakim Hanssen ønsker seg nærmere politikken.
Lars Joakim Hanssen sluttet i fjor som kommunikasjonssjef i Volkswagen for å jobbe mer med politikk. Nå er han fagsjef for politikk og samfunn i Norsk Bergindustri.

– Helt spinnville saker om vi skulle nektet juridiske rådgivere eller PR-rådgivere muligheten til å bli folkevalgte, skriver han. 

Lars Joakim Hanssen, tidligere statssekretær og politiker for Fremskrittspartiet, påpeker at Lagesen antakelig er profesjonell nok til å skille sine roller, og at det viktige er at PR-byråer har åpne kundelister.

– Dama er sikkert proff nok til å skille rollene sine. For en tullete mediesak. Men det vi trenger et PR-byråer med fullstendig åpne kundelister. Og ikke bare åpne lister når det passer byrået, skriver han. 

– Helt naturlig

VGs nyhetsredaktør Tora Bakke Håndlykken avviser kritikken mot avisens dekning av saken. Hun mener det er en naturlig del av pressens oppgave å informere om slike situasjoner.

– Jeg tenker at det er en helt naturlig del for pressen å opplyse når en stortingsvara velger å jobbe for et PR-byrå. Så den kritikken er jeg helt uenig i, sier Håndlykken.

Tora Bakke Håndlykken, nyhetsredaktør i VG.

Hun understreker viktigheten av å belyse folkevalgte politikeres bindinger og potensielle interessekonflikter. Ifølge Håndlykken handler dette om velgernes rett til informasjon og tilliten til det politiske systemet.

– Det handler jo om at også velgere skal vite hvilke eventuelle bindinger de har, og det handler om tillit, forklarer hun.

Håndlykken påpeker at problemstillingen rundt «svingdøren» mellom politikk og kommunikasjonsbransjen har vært et tema i lengre tid. Hun viser til tidligere diskusjoner om mulige tiltak, inkludert forslag om å begrense tilgangen til Stortinget for tidligere politikere.

På kritikken om at dette er en «tullete mediesak», som fremmet av Hanssen, står VG fast ved at deres dekning er berettiget.

– Dette tenker jeg er en helt naturlig del av jobben vår, å belyse disse problemstillingene, konkluderer Håndlykken.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS