– Firedagersuken er kommet for å bli
I fjor høst kuttet Brunch lønn og arbeidstid for de ansatte. På torsdag gikk de hjem med tre priser fra prisutdeling.
(Månefisken): – Jeg er så glad i de fredagene at de vil jeg kjempe for med nebb og klør.
Det sier Markus Ivan Johansson, daglig leder i Brunch, til KOM24.
Som flere andre byråer ble 2023 knalltøft for det lille byrået med åtte ansatte og etter sommerferien var de nødt til å ta kraftige grep.
Som mange andre byrå vurderte de å permittere eller å kutte i antall ansatte. Men de landet fort på at det var en dårlig idé.
Diskuterte opp og i mente
– Vi kom fram til at permitteringer og nedbemanninger er en jævlig dårlig idé for et lite selskap som oss. Å se to ansatte gå og ikke være en del av lunsjen i et byrå på åtte ville være drepen for samholdet og lagånden, mener han.
Så da måtte de se på andre løsninger.
De kom fram til at de ville kutte i lønnen til de ansatte. Som motytelse skulle de ansatte da få fredagen fri.
– Vi diskuterte det opp og ned og i mente og kom fram til at alle måtte være om bord. Om ikke kom vi ikke til å gjøre det. folk ble usikre, men de skjønte at alternativet var mye kjipere. Da var det mye enklere å hoppe i det, sier kreatør Bård Rostrup Gabrielsen.
Og de hadde en gulrot å lokke med. Når tallene ble bedre skulle man gå opp til 100 prosent lønn igjen. Men fortsatt ha fri på fredagen.
De ansatte fikk fire dager på seg til å bestemme seg og alle var med på ideen.
– Det var veldig gøy som kreativt byrå å ta vår egen medisin. for dette er en klassisk brif «hey, tallene er ikke gode, vi må snu dem. hvordan kan dere gjøre det på en kul og kreativ måte?». Og det fikk vi jo til og det ved å bruke handling, ved å gjøre noe som skapte energi internt og skapte litt publisitet for oss, sier Johansson.
1. september var første dagen da alle fikk fri.
Alle forelsket seg i ideen
Ett år seinere er det ikke aktuelt å jobbe fulle uker igjen. Men de ansatte har alt gått opp til 90 prosent lønn, siden det går litt bedre nå.
– Nei, for nå har jo alle forelsket seg i den ideen i den virkeligheten. vi ser vi får gjort like mye, det er en helt annen lagånd, den er styrket, og vi ser vi vinner priser for vi er mer attraktive som arbeidsgiver, mener Gabrielsen.
Han har en teori om at når De får penger til å ansette så er de mer attraktive som arbeidsgiver, for de har det å slå i bordet med.
– Så dette er kommet for å bli?
– ja.
– Burde flere byrå i bransjen vurdere dette i stedet for kutt?
– Det er lett for oss som småbyrå å si det, men ja, mener Johansson.
For å sørge for at det fungerer med firedagersuke må de ansatte legge private avtaler som lege og rørlegger og andre ting til fredagen.
De er og tydelige på at de rekker fortsatt alle frister og de sier at man ikke opplever at folk jobber lenger. Men er klare på at de må jobbe når de må for å rekke frister på pitcher.
Gikk hjem med tre priser
Og med kortere arbeidsuker, blir det naturligvis og kortere ferie. Den er på fire uker, men om du må jobbe på fredagen du har fri, får du avspasere den seinere.
– Når blir det hundre prosent lønn da?
– Vi får se da. Det har gått ett år når vi kommer tilbake fra ferie, så vi får se da, sier Johansson.
På torsdag var de på Magnet Awards i regi av ANFO.
Der stakk Brunch hjem med gull i klassen Årets kampanje egne medarbeidere for «Byrået som permitterte fredagen».
I sin begrunnelse skriver juryen at vinneren har gjennom denne kampanjen klart å snu en krevende utfordring til en fantastisk mulighet på en kreativ og annerledes måte.
– Dette er en kampanje vi knapt har sett maken til, dette er employer branding på liv og død!
Byrået fikk og med seg sølv i samme klasse for fikk sølv for caset «Schibsted – DIB Crash Course + Toolbox» sammen med All Images pluss bronse sammen med All Images og Skogstad & Co for «Schibsted – Don’t hire yourself!» i Åpen klasse.
– Vi har ikke gått hjem med tre priser fra en konkurranse før. Det føles veldig bra, sier Gabrielsen, som sier de nå skal feire med fredagspils på en torsdag.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no