Lanserer bok for designere: – Så enkel at alle kan forstå
Halland-duoen har vært kjente skikkelser i fagmiljøet for digital produktutvikling de siste 20 årene.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Kjernemodellen er et praktisk designverktøy som er enkelt å forstå - eller designtenkning for alle om du vil, sier Are Gjertin Urkegjerde Halland i en pressemelding.
Sammen med kona Mona Halland har han skrevet boken om kjernemodellen - en praktisk metode for å lage bedre digitale tjenester.
Internasjonal oppmerksomhet
Metoden har fått mye internasjonal oppmerksomhet i design- og innholdsmiljøer og er flittig brukt i store norske selskaper som Telenor, DNB og Gjensidige.
– Det geniale med kjernemodellen er at den er så enkel at alle kan forstå den - uansett bakgrunn, sier Mona Halland og fortsetter:
–Dermed fungerer den perfekt for å få siloer og fagkompetanser i organisasjonen til å jobbe sammen i riktig retning. Den er også et uvurderlig verktøy for konsulenter for å kommunisere rundt prioriteringer med en oppdragsgiver.
«Hemmeligheten» til Netlife
Netlife Design har brukt metoden aktivt siden 2006.
– Kjernemodellen er et essensielt verktøy for oss når vi lager digitale produkter og tjenester. Det hjelper oss å prioritere hva som er viktig - både for brukeren og forretningen. Og det gir tydelige føringer på hva vi faktisk skal lage, sier Netlife-rådgiver Ove Dalen i samme melding.
Etter hvert har stadig flere byråer tatt metoden i bruk, blant andre Bouvet, Novateur og Northern Beat.
Halland-duoen har vært kjente skikkelser i fagmiljøet for digital produktutvikling de siste 20 årene. Samtidig som de gir ut boka går de også sammen i Kjernepar AS, som skal drive med kurs, foredrag og fasilitering innen strategi, brukeropplevelse og tverrfaglig samarbeid, opplyses det om.