Are Gjertin Urkegjerde Halland og Mona Halland har skrevet boken om kjernemodellen.

Lanserer bok for designere: – Så enkel at alle kan forstå

Halland-duoen har vært kjente skikkelser i fagmiljøet for digital produktutvikling de siste 20 årene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Kjernemodellen er et praktisk designverktøy som er enkelt å forstå - eller designtenkning for alle om du vil, sier Are Gjertin Urkegjerde Halland i en pressemelding.

Sammen med kona Mona Halland har han skrevet boken om kjernemodellen - en praktisk metode for å lage bedre digitale tjenester.

Internasjonal oppmerksomhet

Metoden har fått mye internasjonal oppmerksomhet i design- og innholdsmiljøer og er flittig brukt i store norske selskaper som Telenor, DNB og Gjensidige.

– Det geniale med kjernemodellen er at den er så enkel at alle kan forstå den - uansett bakgrunn, sier Mona Halland og fortsetter:

–Dermed fungerer den perfekt for å få siloer og fagkompetanser i organisasjonen til å jobbe sammen i riktig retning. Den er også et uvurderlig verktøy for konsulenter for å kommunisere rundt prioriteringer med en oppdragsgiver.

«Hemmeligheten» til Netlife

Netlife Design har brukt metoden aktivt siden 2006.

– Kjernemodellen er et essensielt verktøy for oss når vi lager digitale produkter og tjenester. Det hjelper oss å prioritere hva som er viktig - både for brukeren og forretningen. Og det gir tydelige føringer på hva vi faktisk skal lage, sier Netlife-rådgiver Ove Dalen i samme melding.

Etter hvert har stadig flere byråer tatt metoden i bruk, blant andre Bouvet, Novateur og Northern Beat.

Halland-duoen har vært kjente skikkelser i fagmiljøet for digital produktutvikling de siste 20 årene. Samtidig som de gir ut boka går de også sammen i Kjernepar AS, som skal drive med kurs, foredrag og fasilitering innen strategi, brukeropplevelse og tverrfaglig samarbeid, opplyses det om.

Powered by Labrador CMS