Are Vittersø

Advarer mot reklametretthet på nett

Seks av ti nordmenn opplever reklame for nettbutikker som mer støyende enn reklame for fysiske butikker.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Reklametretthet og frykt for misbruk av persondata på er påfallende stor hos kundene, og kan på sikt koste nettbutikkene dyrt, advarer daglig leder Are Vittersø i Prisjakt i en pressemelding.

I en ny, landsomfattende undersøkelse, som Opinion har gjennomført for pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt, oppgir en tredjedel av befolkningen at de handler mer på nett nå enn før pandemien. Netthandelsboom under pandemien har imidlertid sin pris i den norske befolkningen: Økende reklametretthet og frykt for misbruk av elektroniske spor.

– For alle oss som bruker teknologien for å få vite mest mulig om kundenes preferanser og adferd på nett, bør det være et stort tankekors at hele 60 prosent av befolkningen opplever nettreklamen som mer støyende enn reklamen som rettes mot deg av den delen av handelsstanden som representerer fysiske butikker, sier Vittersø i pressemeldingen.

I undersøkelsen oppgir 77 prosent at de nå takker nei til å motta nyhetsbrev fra nettbutikkene, mens halvparten sier nei til medlemskap i kundeklubber. Hver tredje nordmann har lagt inn reklamesperre på laptop’en eller mobiltelefonen, og like mange sperrer for cookies.

– Mange netthandlere - spesielt de små – har ikke god nok teknologi til å tilpasse dette reklamestøynivået, og dermed føler kundene at de blir jaktet på. Spesielt irriterende er det når de samme varene vi allerede har kjøpt, dukker opp i feeden vår i lang tid etterpå, fortsetter Vittersø.

Powered by Labrador CMS