(f.v) Prosjektleder Helene Marie Røisland og gründer, eier og kreativ leder i Medvind, Joakim Moe Røisland, under Arendalsuka 2021. Her foran skuta de har leid for anledningen.

Arendalsuka:

Bruker en million kroner på at byrå og kunder kan bo sammen på båt under Arendalsuka: – Et relativt kostbart prosjekt

Medvind eventbyrå har for sjette gang leid skuta M/S Sandnes under Arendalsuka. Her kan de sammen med kunder arrangere debatter, drikke kaffe og ta et morgenbad.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

(ARENDAL): Medvind Eventbyrå, som vanligvis holder til i Oslo, har de siste årene stasjonert seg i et stort, grønt skip under Arendalsuka. Her bor byråets ansatte, og flere av deres kunder i dagene der Sørlandsbyen fylles opp av mennesker.

Gründer, eier og kreativ leder av Medvind, Joakim Moe Røisland, forteller at det er åtte år siden han var på Arendalsuka for første gang. Nå er det sjette året på rad han har leid skuta M/S «Sandnes» under Arendalsuka.

– Jeg fant ut at her må vi legge til rette for faste kunder, sånn at det kan være enkelt og bra for dem å være med på Arendalsuka. Det er så og si de faste som er med hvert år og vi kjører et rimelig stabilt fast opplegg, sier han.

Kreativ leder og gründer av Medvind eventbyrå, Joakim Moe Røisland, om bord på skuta under Arendalsuka 2021.

«Medvind-båten» består av 80 lugarer, to arrangementslokaler, to møterom og to dekk utendørs. Korona har naturligvis gjort at de kan samle færre mennesker i salen, men opplegget er det samme, forteller han og opplyser at de under årets Arendalsuka står bak åtte arrangementer.

– Vi ligger til kai midt i Pollen, men det er likevel en litt roligere atmosfære her. Folk om bord kan mingle, drikke kaffe og vin eller invitere med seg andre til møter, forteller han.

Om bord i båten forteller han at det hovedsakelig er folk fra ulike forsknings- og utdanningsmiljøer og også noen fra ulike offentlige funksjoner. Salen i båten rommer 62 fysiske plasser, men «utallige» digitalt.

– Dette er en oase og skaper et fellesskap, sier han og forteller om at de om bord både har mulighet til å spise frokost sammen, ta en kaffe og et morgenbad.

– Er Arendalsuka også en god anledning til å hanke inn nye kunder?

– Det er jo det, og det er alltid et mål, men Medvind sitt hovedmål er at vi lever for FNs bærekraftsmål nummer 17: samarbeid for å nå målene. Vår rolle i samfunnet er å være kobleren mellom firma og personer. Så mye av det vi gjør er å hjelpe våre kunder, når de skal lage arrangementer, at vi kobler sammen interessante personer i ulike paneler, forteller han.

– Det gjør at vi treffer mange potensielle kunder her, men jeg har ikke visittkort eller «salgshatten» på. Det er hyggelig å ta en kaffe med faste kunder og så har de kanskje med noen annen og så kan man hilse og bli kjent.

Punger ut med én million

– Nå har det vært korona og vi har lenge vært styrt av digitale møter, og Arendalsuka handler om det motsatte av det vi har drevet med den siste tiden. Det er på den fysiske møteplassen mye av den viktigste kommunikasjonen foregår. Det er helt unikt og viktig, sier han og legger vekt på at leie av båten handler om å lage en arena som samler folk.

– Man kommer ikke nødvendigvis til Arendal for å lære så sinnsykt mye nytt, men for å høre andres meninger og betrakninger om ulike temaer, som igjen kan føre til at mennesker tar en kaffe og blir enige om et videre samarbeid.

Det hele koster byrået rundt én million kroner.

– Skuta er nesten 72 år gammel og det er et relativt kostbart prosjekt, sier han og forteller at det blant annet krever et mannskap på 17 stykker for å frakte båten som vanligvis ligger i Stavanger.

– Bra for kulturen internt

Stein Mortensholm, kommunikasjonssjef i SINTEF Industri, er én av Medvinds kunder som bor på båten under Arendalsuka.

– Vi har hatt en større satsing på Arendal siden 2017. Vi som har tilhold i Trondheim møter her mange av de vi vanligvis må reise til Oslo for å møte. Ved å delta her fikk vi opprettet en ekstra møteplass og bli invitert inn i nye og spennende dialoger. Arendalsuka er ikke bare et sted man kommer for å presentere sitt syn, men også for å lære av andre, sier Mortensholm til KOM24.

– Det er bra for kulturbyggingen internt når man bor sammen, spiser frokost sammen og har en felles base over flere dager, sier Stein Mortensholm, kommunikasjonssjef i SINTEF Industri, som sammen med kollegaer har stasjonert seg på «Medvind-båten» under Arendalsuka.

Denne uken arrangerer SINTEF selv fem arrangementer, men SINTEFs ansatte er med på ytterligere 26.

I år har Mortensholm blant annet vært debattleder for en samtale om Norges havnæringer i 2050. Det hele foregikk på båten.

– Hvorfor bor dere her på båten?

– Hotellkapasiteten er for lengst brukt opp under Arendalsuka, sier han og forteller at de tidligere har samarbeidet med Medvind og at det var slik de ble kjent med deres båttilbud.

– Det er en unik mulighet for å bo midt i sentrum, og man bruker lite tid på å reise og har derfor god tid til å være på jobb og møte andre mennesker. I tillegg er det bra for kulturbyggingen internt når man bor sammen, spiser frokost sammen og har en felles base over flere dager.

Powered by Labrador CMS