Slik skapte podkasten en «ungdomsrevolusjon»
Jungeltelegraf1, en podkast laget av ungdom for ungdom, tiltrekker konstant nye lyttere med sitt mantra «lave skuldre og høy fremtidstro».
(VIKA KINO): KOM24, i samarbeid med Bauer Media, bød tirsdag velkommen til et unikt glimt inn i suksesshistorien til de som treffer generasjon Z med godt innhold.
Jungeltelegraf1 introduserte stolt sitt prosjekt «Førstegangsvelgerne», designet for å gjøre valgopplevelsen underholdende for unge og minne dem om viktigheten av å utøve sin stemmerett.
Av og for ungdom
Podkasten, skapt av og for ungdom, har skutt fra to til 12 medlemmer på kun tre år. Med 75 episoder på lufta, har podkasten dokumentert en betydelig del av ungdomstiden deres.
– På godt og vondt, avslører programleder Nora Geiran Dingstad.
Mange fra Jungeltelegraf1 stemte for første gang ved høstens valg, og de delte innsikt om valgprosessen og motivasjonen bak å stemme gjennom prosjektet.
De snakket med politikerne og laget episoder på temaer de var opptatt av som psykisk helse, skolepolitikk og kultur- og uteliv for unge.
For gjengen bak podkasten er det viktig å invitere lytterne med i samtalen rundt bordet i studio. De får mye respons og forespørsler fra lytterne om de kan ta opp forskjellige problemstillinger.
1 million visninger
«Førstegangsvelgerne» ble en ungdomsrevolusjon, proklamerte podkastens dynamiske duo, Ari Bajgora og Nora Geiran Dingstad.
Med nesten 1 million visninger på Instagram og TikTok rundt valget, banet de vei for ungdommens engasjement.
Valgdirektoratets støtte ga grønt lys for prosjektet, og de utfordret konvensjonelle debattformer.
– I stedet for de vanlige debattene der politikerne beskylder hverandre for å mene noe, heller enn å formidle egne meninger, har vi gått over til individuelle intervjuer om deres hjertesaker og partienes kjerneverdier, forklarer Bajgora.
TikTok-suksess
TikTok-statistikken reflekterer suksessen, med 79 prosent av seerne i aldersgruppen 18–24 år.
– Nøkkelen lå i ekthet, eierskap og tilpasning til sosiale mediers algoritmer, forklarer Geiran Dingstad.
De bruker humor som en effektiv motvekt til hat, hets og glansbilder, og deres strategi med korte formater på sosiale medier, inkludert morsomme klipp, trekker folk inn i podkasten.
Likes, delinger, personlige tilbakemeldinger og underholdende klipp fungerte som valuta som drev verdien av prosjektet.
Selv i møte med utfordringer som økonomi og balansering av ungdomsjobber ved siden av studier, understreker de betydningen av å tro på ungdommens visjoner.
– Vi er overbevist om at det er nødvendig å gi ungdom muligheten til å selv sette agendaen. Å ha ungdom i ledelsen av hele prosjektet er avgjørende, rett og slett fordi vi mener ungdom er best på å lage innhold for ungdom, sier Geiran Dingstad.