Derfor er det så mange som heter «Arne» på LinkedIn
Inspirert at den nederlandske Peter-kampanjen.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Du har kanskje lagt merke til at det er oppsiktsvekkende mange norske kvinner som heter «Arne» på LinkedIn den siste tiden?
#Arnekampanjen er en opplysningskampanje som er inspirert av den nederlandske LinkedIn-kampanjen hvor kvinner byttet navn til Peter for å poengtere at det er flere menn blant toppledere i børsnoterte selskaper som heter Peter, enn det er kvinnelige toppledere i Nederland.
Initiativet som ble startet i Nederland er signert av det kreative byrået «The Family Amsterdam» for interesseorganisasjonene for likestilling, Branded U og Women Inc. Og i Nederland er det navnet Peter som gjelder, og mange menn har i solidaritet kalt seg for Petra. I Norge gjelder navnene Arne og Anne.
– Jeg ble først oppmerksom på den nederlandske kampanjen via en Facebook-gruppe jeg er medlem i og tenkte at dette var smart. Da den kort tid senere ble til en norsk Arne-variant tenkte jeg raskt at dette måtte jeg støtte, forteller Arne Mona Øverby til KOM24.
Håper det skaper en positiv bevegelse
Hun er leder for kommunikasjon, markedsføring og bærekraft i batteriselskapet Hagal. Med sin tilhørighet i teknologibransjen er hun godt kjent med utfordringene og diskusjonene knyttet til manglende kjønnsbalanse.
– I helgen la jeg til Arne foran navnet mitt på LinkedIn for å bidra til å synliggjøre at det fortsatt er en vei å gå for å få flere kvinner opp og fram, i mange land og bransjer. Forhåpentligvis kan en slik signalkampanje være med på å skape positiv bevegelse. Det er et faktum at blant de best betalte topplederne i Norge, er det like mange som heter Arne, som det er kvinner.
Grunnen til at navnet Arne blir brukt, stammer tilbake fra 2018, for ifølge nettstedet Equality Check, var det flere toppledere som het Arne enn det var kvinnelige toppledere.
Anna byttet navn til Arne
Flere har latt seg inspirer av NRK-serien «Lykkeland» der hovedkarakteren Anna Hellevik sliter med å få seg jobb, selv med toppkarakterer. Serien tar utgangspunkt i Norge på 1970-tallet, og ikke før Anna skifter navn til Arne, blir hun innkalt til et jobbintervju.
– Etter at jeg kastet meg på Arne-bølgen har jeg fått overveldende respons på LinkedIn-innlegget mitt. Det er gøy og bra å se at det er så mange som engasjerer seg. Jeg begynner å få en fin liste med Arne´r i nettverket mitt. Til og med noen menn som har tatt navnet Anne.
Øverby kommer til å hete Arne Mona fram til kvinnedagen 8. mars. I skrivende stund har innlegget hennes nærmere 19 000 visninger og 250 likes.
Håper det inspirerer til handling
– Det er litt ubehagelig å tenke på skjevfordelingen på toppen og hva det betyr for maktfordeling og virksomheters lønnsomhet. Det er en kjensgjerning at mangfold og likestilling bidrar til en positiv utvikling, noe som også løftes fram gjennom FNs bærekraftsmål.
Selv jobber hun i en batteri-startup som teller 25 personer, og hvor hun så langt bare er en av tre kvinner, i tillegg til styreleder og ett styremedlem.
– Jeg jobber i en mannsdominert bransje hvor vi har en jobb å gjøre for å øke andelen kvinner. Vi vil gjøre vårt for å bidra til endring, og forhåpentligvis vil Arne-bevegelsen ikke bare engasjere, men også inspirere mange til handling.