Politiker er kritisk til Fjellinjens bruk av kampanjer: – Blir galt
Politiker Lars Petter Solås mener Fjellinjen burde avstå fra å lage kampanjer om seg selv.
Før jul hadde Fjellinjen en reklamekampanje der de presenterte de offentlige bidragene fra bompengeordningen i Oslo som julegaver til folket.
Kampanjen var inspirert av filmen Love Actually, og ble vist på 94 ulike plasseringer på t-banen i Oslo og Bærum.
Lars Petter Solås er uavhengig representant i bystyret i Oslo kommune. Han mener det er feil at Fjellinjen bruker penger på slike kampanjer.
– Jeg synes det blir galt. Bompenger er en form for skatt som man ikke kan velge om man vil betale eller ikke. Vi ser ikke at Skatteetaten kjører reklameplakater der de tar ansvar for det de finansierer i samfunnet vårt, og presenterer det som julegaver, sier Solås til KOM24.
Fikk svar
Totalt har Fjellinjen ansvaret for drift og utvikling av utstyr og programvare i 83 bomstasjoner i og rundt Oslo.
Dette ansvaret har de fått som følge av politiske beslutninger i byrådet. Solås mener at Fjellinjen ganske enkelt ikke bør bruke tid og penger på reklame.
– Fjellinjen har fått i oppdrag å kreve inn bompenger. Det blir galt at de skal bruke penger på å ta æren for politiske beslutninger. Det er det politikerne som skal gjøre, på godt og vondt.
Han sendte flere åpne spørsmål til byrådet, og fikk svar fra byråd for kultur og næring, Anita Leirvik North.
Hun skriver blant annet at kampanjen totalt kostet 269.870 kroner. Fjellinjens årlige inntekt er totalt på over fire milliarder kroner.
Solås har satt opp et regnestykke som viser at dette beløpet tilsvarer 19.276 bompasseringer med elbil når det ikke er rushtrafikk.
– På toppen av det hele går ikke en enste gave til de som faktisk betaler bompengene, nemlig de som kjører bil. Det var det som fikk meg til å stille disse spørsmålene.
– Opplysende
Solås, som er tidligere FrP-politiker, kaller svarene fra byråden opplysende.
– At det offentlige er transparent, og at man får opplysninger om hvordan skattepengene brukes, er nødvendig og bra. Men det er ganske stor avstand fra det til rene reklamekampanjer.
Arne-Petter Lorentzen er kommunikasjonssjef i Fjellinjen. Han fremhever behovet deres for å fortelle folk hva bompengene faktisk brukes til, og mener kampanjen bidrar til nettopp det.
Fjellinjen kjørte en lignende kampanje før jul i 2022.
– En viktig oppgave for Fjellinjen er å øke kunnskapen om hva bompengene går til. Det bidrar til legitimiteten for bompengeordningen i Oslo og Akershus.
En undersøkelse fra Prosam fra januar i fjor viser at 50 prosent av Oslo-borgere tror bompengene går til veibygging og bedre standard på veinettet. I realiteten går det aller meste til å forbedre kollektivtilbudet.
I 2023 gikk 3,59 milliarder kroner til å finansiere prosjekter i Oslopakke 3
– Halvparten av befolkningen i Oslo og nærliggende kommuner tror at bompengene går til veibygging og vedlikehold. Dette stemmer ikke. Bompengene som Fjellinjen tar inn, går tilbake til innbyggerne. 98 prosent av bompengene finansierer drift og utbygging av kollektivtrafikk, og nye gang – og sykkelveier i Oslo og Akershus. En viktig del av ansvaret vårt er å opplyse om dette, sier Lorentzen.