Påskepraten 2023:
Asbjørn må velge mellom rolig påskeidyll eller afterski med raske briller og en pinne
– Et vanskelig valg mellom det beste fra to verdener.
KOM24 har stilt seks spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året så langt, og hva de skal gjøre denne påsken.
I dag er det Paid Media Lead i Vipps, Asbjørn Moe, som svarer i påskepraten.
– Hva skal du gjøre denne påsken?
– For øyeblikket står jeg overfor et vanskelig valg mellom det beste fra to verdener; enten blir det rolig påskeidyll i Rendalen sammen med familien eller afterski, raske briller og en pinne eller to i Hemsedal med kjæresten.
Ambisjonen er uansett å få noen etterlengtede kilometer med langrennski på beina – så får tiden vise om det blir med eller uten tømmermenn.
– Hvilke serier vil du anbefale andre å konsumere i påsken?
– Regner med at de fleste har fått med seg siste sesong av Exit, så får prøve å komme opp med noe mer originalt.
Personlig har jeg blitt veldig glad i Netflix-serien You – som følger livet til den smått ubalanserte karakteren Joe Goldberg. Det er mørkt, det er fengende og cliffhangerne kommer på løpende bånd; som en Harry Hole-roman på sitt beste.
Foruten om det slår jeg et slag for boka i påsken. Anbefaler på det sterkeste Ekko av Lena Lindgren. Et tankevekkende essay om ekkokamre, algoritmer, Silicon Valley og teknologigigantenes enorme makt.
– Hva er det morsomste du har opplevd på jobb?
– Jeg er privilegert og heldig som får lov til å jobbe med faget jeg elsker i Norges best likte merkevare sammen med de råeste folka i bransjen, så i motsetning til karakterene i Finns reklamekonsept «Mandag på lørdag», gleder jeg meg til en kjapp status, liten touch og fot-i-bakken på ukens første arbeidsdag.
Det er mye som er morsomt på jobb, men det som har vært mest meningsfylt det siste året, er innsamlingsprosjektet for krigsrammede Ukraina: «Sammen for å hjelpe: Ett nummer – seks organisasjoner».
Jeg skal heller ikke legge skjul på at det var gøy å vinne to gull i ANFO Effekt og MFO Årets Markedsfører sammen med den herlige markedsgjengen i Vipps.
– Hvordan vil du karakterisere kommunikasjonsåret så langt?
– Året så langt har vært preget av mye usikkerhet med krig, inflasjon, rentehevinger, økte matvarepriser og et vaklende makroøkonomisk bilde. Et annet hot topic med en mer positiv klang er generativ kunstig intelligens.
Og så har vår venn ChatGPT et par spørsmål:
– Hvordan tror du AI vil endre kommunikasjonslandskapet i fremtiden?
– AI har vært tilgjengelig en god stund – med både gode og dårlige eksempler – men det er vel kanskje først nå med OpenAI vi ser det enorme mulighetsrommet og konturene av hva som er i vente.
Fra et markeds- og kommunikasjonsperspektiv tror jeg AI først og fremst vil å ha en stor innvirkning på måten vi kommer til å jobbe på i tiden fremover. Alt fra tolkning og utnyttelse av stordata til generering av ideer og automatisering av oppgaver.
– Hvordan kan AI brukes til å analysere og tolke store mengder data for å få innsikt i publikum og målgrupper?
– Som Daniel Kahneman skriver om i bøkene Thinking, Fast and Slow og Noise, påvirkes menneskelige valg og beslutninger ofte av kognitive skjevheter (biaser) og uønsket støy (variabilitet) – noe som kan føre til systematiske feil og avvik.
AI og maskinlæringsalgoritmer er komponert på en litt annen måte enn menneskets hjerne, og kan dermed analysere data fra et langt mer objektivt perspektiv – så lenge de er programmert med de beste hensikter.
Det er også spennende å leke med tanken om hvordan vi kan bruke en topptrent AI-motor for å utnytte og automatisere salgsmodelleringsdata inn i optimalisering av mediekjøp; som en sjakkcomputer som hele tiden leter etter de beste trekkene for å vinne terreng.