Ny studentleder i Oslo vil sikre kommunikasjonsstudentene en sterkere posisjon i bransjen
– Når det omtales som tullejobber, må vi synliggjøre verdien vi tilfører, sier Simen August Irgens. Den nye styrelederen mener at studenter må tørre å mene og melde seg på debatten om utviklingen av bransjen og faget, og befeste sin plass i utviklingen.
Simen August Irgens har blitt valgt som leder for Kommunikasjonsforeningens studentlag i Oslo.
– Dette tror jeg blir grådig kjekt! Personlig er det jo et stort ansvar, og jeg er veldig takknemlig og ydmyk for tilliten som det forrige styret har vist meg, sier Irgens.
Han legger til at motivasjonen hans er å sikre studentlagets plass som en viktig aktør ved å tilby faglig sterke og relevante arrangementer.
– Jeg ønsker å bruke denne rollen til å bygge bro mellom studenter og arbeidslivet, og gi studentene de verktøyene og nettverkene de trenger for å lykkes.
Stiller seg i bransjedebatten
Irgens er klar over de utfordringene som kommunikasjonsbransjen står overfor, og ser det som en viktig del av sitt lederskap å synliggjøre verdien av kommunikasjonsarbeidere.
Han trekker fram den nylige debatten om kommunikasjonsarbeidere i staten, som ble aktualisert etter at Ole Christian Apeland i en kronikk stilte spørsmål ved antallet såkalte «tullejobber» i offentlig sektor.
– Når det omtales som tullejobber, må vi synliggjøre verdien vi tilfører. Jeg er sikker på at vi som sitter på skolebenken kommer inn med ny og spennende kompetanse som vil tilføre både verdi og utvikling i faget, sier Irgens.
Han understreker at kommunikasjonsstudenter i dag sitter på oppdatert kunnskap som arbeidslivet trenger.
– Vi lever i en tid der forskjellen mellom ekte og uekte blir stadig vanskeligere å skille, og jeg mener at kompetente og oppdaterte kommunikasjonsarbeidere er nøkkelen til å sikre god informasjon og kommunikasjon nå og i fremtiden.
Bygger bro mellom teori og praksis
Et av de viktigste målene for Irgens er å styrke samarbeidet mellom studenter og næringslivet i Oslo.
For å knytte teori og praksis sammen, vil Irgens fokusere på å tilby relevante caser fra bransjen og invitere personer som kan vise hvordan teori anvendes i virkeligheten.
– Vi må også posisjonere oss slik at det er oss studentene kommer til for de beste og mest relevante arrangementene, som gir det lille ekstra.
Sikrer studentene en sterkere posisjon
Med rundt 380 medlemmer i Oslo, er det fortsatt mange kommunikasjonsstudenter Irgens håper å nå ut til.
Han har store ambisjoner om å øke medlemsantallet, samtidig som han sikrer at studentene føler seg godt rustet til fremtidens arbeidsliv.
– Vi må sørge for at vi alltid er en kilde til aktuelt innhold og holder en finger på pulsen og utviklingen i bransjen, sier han.
Det nye styret i Kommunikasjonsforeningens studentlag er også på plass.
– Med kompetanse innen alt fra PR og markedsføring til strategisk kommunikasjon og økonomi, har vi et bredt spekter av ferdigheter som kommer hele laget til gode, avslutter Irgens.